W dzisiejszym wydaniu Rzeczpospolitej ukazał się artykuł naszego prawnika Przemysława Juścińskiego dotyczący utworów pracowniczych. Artykuł zawiera odpowiedzi na pytania, komu przysługują prawa autorskie do dzieła pracownika i o czym należy pamiętać, zawierając z pracownikiem umowę o pracę.
Przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przewidują, że o ile tylko z umowy stron lub ustawy nie wynika nic innego, pracodawca nabywa autorskie prawa majątkowe do utworu pracownika z chwilą przyjęcia tego utworu. Dotyczy to tylko takich dzieł, które stanowią rezultat wykonywania obowiązków ze stosunku pracy. Utworami pracowniczymi nie będą dzieła powstałe przy okazji wykonywania pracy lub stworzone w godzinach pracy, ale niewynikające z obowiązków pracownika.
Utworem pracowniczym nie jest również utwór powstały w ramach umowy cywilnoprawnej. Zleceniodawca (usługodawca) nie nabywa więc z mocy ustawy autorskich praw majątkowych do dzieła stworzonego przez osobę zatrudnioną na podstawie umowy o dzieło czy umowy zlecenia. Należy w związku z tym zadbać o to, aby przeniesienie tych praw zostało przewidziane bezpośrednio w umowie.
Ponadto pracodawca nabywa jedynie autorskie prawa majątkowe do utworu, natomiast autorskie prawa osobiste do tego dzieła pozostają przy pracowniku. Z tego też względu częstym rozwiązaniem stosowanym przez pracodawców jest zawieranie z pracownikiem umowy o pracę, w ramach której pracownik zobowiązuje się, że nie będzie wykonywał autorskich praw osobistych do stworzonych przez siebie utworów pracowniczych.
Pełna treść artykułu dostępna jest pod adresem: https://www.rp.pl/Kadry/307159972-Utwor-pracownika—kiedy-staje-sie-wlasnoscia-pracodawcy.html