Australia podjęła decyzję o wprowadzeniu rewolucyjnych przepisów, będąc pierwszym krajem zobowiązującym internetowych gigantów jak Facebook czy Google do płacenia krajowym mediom za udostępnianie ich treści na swoich platformach. Australia już od trzech lat prowadziła spór z gigantami, jednak dopiero teraz podjęła decyzję o uchwaleniu jasnych regulacji nakładających na firmy konkretne zobowiązania. Tzw. News Media Bargaining Code została w czwartek zatwierdzona przez australijski Senat, a następnie przez Izbę Reprezentantów.
Dodatkowo, na szczególną uwagę zasługują regulacje wprowadzające nakazy związane z konsultowaniem i informowaniem o jakichkolwiek zmianach w algorytmach, wprowadzanych przez Google i Facebook. Giganci nie będą uprawnieni by, jak do tej pory, w sposób dowolny manipulować algorytmami, niezależnie od opinii podmiotów zewnętrznych. Ustawa zachęca podmioty medialne i organizacje informacyjne do negocjacji umów z Google-m i Facebookiem. W przypadku ich niepowodzenia, niezależny organ wyznaczony przez rząd sam ustali cenę, jaką podmioty te będą zobowiązane zapłacić twórcom.
O powadze całego procesu może świadczyć fakt, że w lutym Facebook zdecydował się zablokować na okres kilku dni możliwość przesyłania artykułów. Google natomiast groził zablokowaniem swojej platformy na terenie Australii.
Jesteśmy przekonani, że ta ustawa będzie początkiem wielkich, globalnych zmian i w ślad Australii w niedługim czasie pójdą kolejne kraje. Jak donosi gazeta.pl next, już teraz pracę nad podobną ustawą rozpoczęła Kanada. Australijskiemu prawu mają się również przyglądać Unia Europejska i Wielka Brytania.
Zobacz również
Kontakt
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Kraków
Warszawa