Jak zastrzec znak towarowy? Zastrzeżenie znaków towarowych w Polsce jest procedurą czasochłonną i wymagającą gruntownej znajomości obowiązujących przepisów. Rejestracja znaku towarowego daje przedsiębiorstwu prawo do jego wyłącznego korzystania na określonym terytorium i w określonym zakresie, co pozwala na ochronę przed nieuprawnionym używaniem lub kopiowaniem przez konkurencję. W tym tekście wyjaśnimy, jak zarejestrować znak towarowy.
Co to jest znak towarowy?
Znak towarowy to jeden z nieodłącznych elementów brandingu. Jest ważnym narzędziem marketingowym. Pomaga w budowaniu rozpoznawalności marki i ma wpływ na rozwój lojalności klientów. Jest to zazwyczaj jakaś forma graficzna. Może to być na przykład symbol, słowo, fraza, logo firmy, kolor, dźwięk lub kombinacja tych elementów, które wpływają na budowanie rozpoznawalności marki i są identyfikującą ją cechą charakterystyczną. Jednym słowem znak towarowy jest tym, co odróżnia od siebie poszczególne marki. Aby mieć pewność, że będzie przypisany wyłącznie do jednego przedsiębiorstwa należy go zastrzec. Skoro oryginalność w zakresie identyfikacji wizualnej marki jest tak ważna to warto od razu odpowiedzieć na pytanie: jak zarejestrować znak towarowy?
Jak zastrzec znak towarowy w Polsce?
Według aktualnie obowiązujących przepisów za jednostkę odpowiedzialną za weryfikację i rejestrację znaków towarowych uznaje się urzędy patentowe. Aby zastrzec znak towarowy, należy złożyć do właściwego urzędu stosowny wniosek wraz z opłatą. Przykładowo, we wniosku do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej powinno zawrzeć się takie informacje jak:
- informacje o przedsiębiorcy, który chce zarejestrować znak towarowy,
- opis samego znaku i jego oznaczenia,
- wskazanie produktów lub usług, dla których ma być on używany,
- oraz ewentualne załączniki, takie jak grafika, lub szkic znaku.
Każdy urząd ma inne wymogi. W zależności od tego gdzie przedsiębiorca chce zarejestrować znak, może okazać się, że konieczne będzie przedłożenie szczególnych dokumentów lub oświadczeń.
Ochrona znaku towarowego – ile trwa?
Ile trwa ochrona znaku towarowego w Polsce? Po zakończonej sukcesem rejestracji (a poprzedza ją czasochłonny okres zbierania niezbędnej dokumentacji) Urząd Patentowy RP oficjalnie rejestruje dany znak. Dzięki temu firma ma prawo do jego wyłącznego wykorzystywania przez okres 10 lat od daty zgłoszenia. Prawo ochronne może być przedłużane – o kolejne okresy 10-letnie.
Jak zastrzec nazwę firmy? To nie takie proste!
Warto jednak pamiętać, że przed zarejestrowaniem znaku towarowego, należy dokładnie zbadać jego oryginalność. Jest to niezbędne do uniknięcia sytuacji, w której podobny lub identyczny znak jest już zarejestrowany przez inną firmę (dla tych samych lub podobnych towarów lub usług). To może prowadzić do naruszenia praw konkurencyjnych. Można to zrobić poprzez skorzystanie z usług profesjonalistów specjalizujących się w tej dziedzinie
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego?
Koszt zastrzeżenia znaku towarowego będzie uzależniony od kilku czynników, takich jak na przykład:
- liczba klas, w jakich będzie zarejestrowany,
- wybrana metoda zgłoszenia (online jest taniej).
Najniższe opłaty rejestracji znaku towarowego w Polsce wynoszą 400 złotych za zgłoszenie online lub 450 złotych za zgłoszenie w formie tradycyjnej, 400 złotych za dziesięcioletni okres ochronny i 90 złotych za publikacje w biuletynie. Opłata za pozyskanie prawa ochronnego w jednej klasie towarów lub usług wynosi zatem 890 zł w przypadku zgłoszenia elektronicznego, lub 940 zł za zgłoszenie papierowe. Każda kolejna klasa towarów i usług oznacza kolejne koszty: 120 złotych, a opłata za zgłoszenie pierwszeństwa to 100 złotych.
Nasza kancelaria prawna z Warszawy oferuje przedsiębiorcom wsparcie z zakresu zastrzegania znaku towarowego. Wsparcie doświadczonych prawników pomoże przebrnąć przez ten żmudny proces i zwiększy szansę na pozytywne zakończenie całej sprawy. Warto dodać, że naszą renomę budujemy nie tylko jako dobrze znająca prawo autorskie kancelaria, ale także zespół ekspertów w innych obszarach prawa, takich jak m.in.: prawo restrukturyzacyjne czy prawo w IT.
Zapraszamy do kontaktu.