Monitoring znaków towarowych polega na bieżącym sprawdzaniu, czy Twoja konkurencja nie zgłosiła oznaczenia podobnego lub identycznego z Twoim znakiem w urzędzie patentowym.
Może być tak, że znak towarowy innego podmiotu:
- jest bardzo podobny do Twojego znaku
- może przez to wprowadzić Twoich klientów w błąd (np. klienci będą myśleli, że towar konkurencji pochodzi od Ciebie, przez co kupią taki towar u konkurencji zamiast u Ciebie).
W efekcie zgłoszenia takiego znaku klienci mogą rezygnować z Twoich towarów lub usług, nie mając nawet świadomości, że wybierają produkty konkurencji. Ponadto, w wyniku takiego działania Twoja marka może tracić na wartości.
Czy monitoring jest rzeczywiście potrzebny?
Zdecydowanie! Monitoring znaków towarowych pozwala ustalić, czy występuje ryzyko zaszkodzenia Twojej marce, a jeśli zostanie zidentyfikowane – umożliwia sprawne podjęcie odpowiednich kroków, aby nie dopuścić do podobnych sytuacji.
Dzięki temu w pełni chronisz swoją markę i możesz spać spokojnie – bez obaw, że ktoś będzie podkradał Ci klientów albo inaczej szkodził Twojemu biznesowi – a Twoje prawa własności intelektualnej są bezpieczne.
Może Cię to zaskoczyć, ale problemy ze zgłaszaniem podobnych znaków mogą mieć realnie miejsce i znaczenie! Przekonał się o tym w ostatnim czasie największy bank komercyjny w Polsce, spółka Bank Pekao S.A., której słynne logo (czerwony żubr) zostało wiernie skopiowane przez firmę z Qingdao (Chiny), która zajmuje się produkcją i sprzedażą sprzętu dla hodowli zwierząt (w tym: świń, krów, owiec i drobiu).
Co więcej, firma ta korzysta z żubra dla oznaczenia swojej działalności już od pięciu lat!
Takie działania z pewnością mogą prowadzić do zmniejszenia wartości logotypu, a monitoring pozwala na ich wczesne wykrycie i szybkie przeciwdziałanie. Co więcej, bieżące sprawdzanie baz znaków towarowych, jak i samej sieci – pod kątem oznaczeń podobnych do Twojego znaku pozwala trzymać rękę na pulsie i szybko reagować, aby zapobiec działaniom mogącym szkodzić Twojej marce.
Jako kancelaria zapewniamy obsługę prawną firmy gwarantującą odpowiednie zabezpieczenie własności intelektualnej, a tym samym – samego biznesu.
Czy monitoring jest czasochłonny?
Możesz myśleć, że wyszukiwanie podobnych znaków jest jak szukanie igły w stogu siana – nic bardziej mylnego! Za pomocą odpowiedniego sposobu działania oraz stosowanych narzędzi sztucznej inteligencji (AI) proces monitoringu przebiega sprawnie i efektywnie, a co ważniejsze – skutecznie. Co więcej, nie musisz nim sobie zaprzątać głowy – kancelaria może to zrobić za Ciebie.
Jeśli zależy Ci na ochronie swojej marki, nie wahaj się – skorzystaj z usługi monitoringu znaków!