18.12.2024

Joanna Kik dla Rzeczpospolitej: „Czy to koniec znaków green i eco? Ta dyrektywa zmieni politykę firm”

Bogdan Setlak

Na fali nieprzemijającego zainteresowania zdrowym trybem życia i troską o środowisko wielu konsumentów zaczęło zwracać uwagę na prozdrowotne oraz ekologiczne aspekty kupowanych towarów. Aby sprostać oczekiwaniom rynku, przedsiębiorcy stawiają na „zielony marketing”, budując strategię marketingową swoich znaków towarowych wokół pojęć takich jak „eko”, „bio” czy „przyjazny środowisku”. Unijna dyrektywa ws. greenwashingu zakończy jednak tę praktykę – pisze na łamach Rzeczpospolitej Joanna Kik. Zapraszamy do lektury!

Nadchodząca nowa unijna dyrektywa wprowadza rewolucyjne zmiany w zakresie oznakowania produktów ekologicznych. Ważnym celem jest walka z tzw. greenwashingiem, czyli nieuczciwymi praktykami marketingowymi, w których firmy przedstawiają swoje produkty jako bardziej ekologiczne, niż są w rzeczywistości.

Dyrektywa wprowadzi ostre obostrzenia dotyczące używania określeń ekologicznych. Przedsiębiorcy nie będą mogli stosować ogólnych, niczym niepopartych stwierdzeń takich jak „przyjazny środowisku” czy „naturalny”. Każde takie określenie będzie musiało być udokumentowane wiarygodnymi dowodami.

Zmiany obejmują również regulację etykiet zrównoważonego rozwoju. W przyszłości w Unii Europejskiej dozwolone będą jedynie etykiety oparte na zatwierdzonych systemach certyfikacji lub ustanowione przez organy publiczne. Wprowadzone zostaną też dotkliwe sankcje dla firm stosujących wprowadzające w błąd praktyki marketingowe.

Istotnym aspektem nowych przepisów jest nacisk na całościową ocenę produktu. Firmy nie będą mogły reklamować pojedynczych ekologicznych elementów produktu, pomijając jego negatywny wpływ na środowisko w innych aspektach.

Jakie konsekwencje grożą firmom stosującym nieuczciwe praktyki marketingowe? Co zrobić, gdy firmy będą ignorować walkę z greenwashingiem? Na te i wiele innych pytań w swoim najnowszym tekście, który ukazał się na łamach Rzeczpospolitej, odpowiada Joanna Kik.

Zapraszamy do lektury!

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się do naszego newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie drogą e-mail informacji na temat istotnych wydarzeń z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności Kancelarii.

czytaj więcej

Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu wysyłki naszego newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl