07.06.2021

Blokowanie geograficzne w e-commerce

Wymogi z 2018 dla osób prowadzących działalność gospodarczą w branży e-commerce. Przedsiębiorcy powinni pamiętać o m.in. o tym, jaki wpływ ma geolokalizacja na udostępniane treści. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 z 28 lutego 2018 r ograniczyło możliwość nieuzasadnionego blokowania geograficznego lub stosowania innych form dyskryminacji klientów ze względu na ich przynależność państwową czy miejsce zamieszkania.

Dostęp do interfejsów

Przedsiębiorcy nie mogą blokować ani ograniczać dostępu klienta do interfejsu internetowego ze względu na jego miejsce zamieszkania czy prowadzenia działalności. Bez uzyskania zgody klienta zakazane jest również przekierowywanie go do odmiennej wersji interfejsu. Jeśli ta, pod względem elementów dostosowanych do przynależności państwowych klientów (np. język, czy layout), różni się od tej, do której klient chciał pierwotnie uzyskać dostęp.

Interfejsem w rozumieniu rozporządzenia jest każde oprogramowanie. Do tego doliczyć można stronę internetową lub jej część, jak również aplikacje, w tym aplikacje mobilne, które służą do zapewnienia klientom dostępu do towarów lub usług.

Wyjątki

Omawiane rozporządzenie przewiduje pewne wyjątki od ogólnych zakazów geoblokowania. Kluczowe wyłączenie dotyczy usług, których główną cechą jest zapewnienie dostępu do utworów chronionych prawem autorskim. Wiąże się również z innymi przedmiotami objętymi ochroną. Dodatkowo umożliwienie korzystania z chronionych utworów i przedmiotów także oznacza stosowanie kluczowego wyłączenia. Rozporządzenie nie znajdzie zatem zastosowania w przypadku np. platform streamingowych zapewniających dostęp do utworów audiowizualnych czy usług transmisji wydarzeń sportowych.

 

Artykuł został przygotowany we współpracy z Fundacją Prawo dla technologii
1 2 3 124

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?
Zapisz się do naszego newslettera

Wpisując powyżej swój adres e-mail i klikając „Subskrybuję!” oświadczasz, że zapoznałeś/aś się i akceptujesz Regulamin serwisu oraz zapisujesz się do newslettera, czyli informacji o tematyce prawniczej, w tym informacji o istotnych wydarzeniach z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności, usługach i produktach Kancelarii, za pośrednictwem komunikacji e-mail.

Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu realizacji usługi newslettera, a tym samym wysyłania na podany adres e-mail informacji handlowych i marketingowych, zgodnie z Polityką Prywatności oraz Regulaminem serwisu. Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych, w tym prawach, jakie Ci przysługują, znajdziesz w Polityce Prywatności.

Please wait...

Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera