Wymogi z 2018 dla osób prowadzących działalność gospodarczą w branży e-commerce. Przedsiębiorcy powinni pamiętać o m.in. o tym, jaki wpływ ma geolokalizacja na udostępniane treści. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 z 28 lutego 2018 r ograniczyło możliwość nieuzasadnionego blokowania geograficznego lub stosowania innych form dyskryminacji klientów ze względu na ich przynależność państwową czy miejsce zamieszkania.
Dostęp do interfejsów
Przedsiębiorcy nie mogą blokować ani ograniczać dostępu klienta do interfejsu internetowego ze względu na jego miejsce zamieszkania czy prowadzenia działalności. Bez uzyskania zgody klienta zakazane jest również przekierowywanie go do odmiennej wersji interfejsu. Jeśli ta, pod względem elementów dostosowanych do przynależności państwowych klientów (np. język, czy layout), różni się od tej, do której klient chciał pierwotnie uzyskać dostęp.
Interfejsem w rozumieniu rozporządzenia jest każde oprogramowanie. Do tego doliczyć można stronę internetową lub jej część, jak również aplikacje, w tym aplikacje mobilne, które służą do zapewnienia klientom dostępu do towarów lub usług.
Wyjątki
Omawiane rozporządzenie przewiduje pewne wyjątki od ogólnych zakazów geoblokowania. Kluczowe wyłączenie dotyczy usług, których główną cechą jest zapewnienie dostępu do utworów chronionych prawem autorskim. Wiąże się również z innymi przedmiotami objętymi ochroną. Dodatkowo umożliwienie korzystania z chronionych utworów i przedmiotów także oznacza stosowanie kluczowego wyłączenia. Rozporządzenie nie znajdzie zatem zastosowania w przypadku np. platform streamingowych zapewniających dostęp do utworów audiowizualnych czy usług transmisji wydarzeń sportowych.