Doświadczeni przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe preferują, aby dokumenty takie jak polityka prywatności przygotowywała dla nich kancelaria specjalizująca się w tym obszarze prawa. Wynika to z faktu, że dbałość o odpowiedni standard zarządzania, przetwarzania i ochrony danych osobowych to obecnie niekwestionowany priorytet dla firm, które nie chcą popełnić w tym zakresie kosztownych błędów. Wspomniana polityka prywatności zgodna z RODO stanowi jedną z najistotniejszych kwestii, o jakie powinien zatroszczyć się właściciel strony internetowej. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, czym jest ten dokument oraz wskazujemy, co musi się w nim znaleźć.
Co określa się mianem polityki prywatności?
Wiele firm, które dopiero wchodzą ze swoją działalnością do Internetu, zadaje sobie pytanie: polityka prywatności – co to jest? Podmioty posiadające własne strony internetowe zbierają i przetwarzają dane osobowe użytkowników. Jak wiadomo, kwestie te regulowane są przez RODO, a przedsiębiorcy oraz inni właściciele witryn internetowych są zobligowani do dostosowania swojej działalności do zasad zawartych w tym Rozporządzeniu.
Czym jest więc polityka prywatności? To dokument umieszczany na stronie internetowej, który ma na celu dostarczenie jej użytkownikom informacji na temat tego, jakie dane osobowe są na niej zbierane oraz w jaki sposób będą wykorzystywane. Podczas tworzenia polityki prywatności należy zwrócić uwagę na to, aby zawierała one wyczerpujące dane potrzebne klientom zaprezentowane w prosty i zrozumiały sposób.
Czy umieszczenie polityki prywatności w witrynie internetowej jest konieczne?
Zastanawiając się nad zagadnieniem polityka prywatności a RODO, można napotkać pewien problem. Okazuje się, że w Rozporządzeniu nie pojawia się pojęcie polityki prywatności. Pojawia się więc pytanie: czy pomimo braku takiego obowiązku, umieszczanie jej na stronie www ma sens? Odpowiedź może być wyłącznie twierdząca, czego dowodem jest to, jak chętnie przedsiębiorcy decydują się na to rozwiązanie.
Jak wspomnieliśmy, RODO nakłada na administratora danych osobowych obowiązek informacyjny. Podmiot objęty nakazem może realizować to zadanie na dwa główne sposoby. Pierwszy z nich polega na umieszczaniu wymaganych informacji w wielu różnych miejscach na stronie internetowej. To rozwiązanie bardzo nieefektywne i utrudniające użytkownikom witryny wygodny dostęp do odpowiednich danych. Alternatywną metodę stanowi zebranie niezbędnych informacji w formie czytelnego dokumentu, czyli polityki prywatności. Jest to duże ułatwienie zarówno dla przedsiębiorcy, który nie musi przygotowywać kilku osobnych tekstów, jak i dla osoby korzystającej ze strony, mającej pełnię informacji w jednym miejscu.
Co powinna zawierać polityka prywatności na stronie internetowej?
Wyjaśniliśmy już, czym jest polityka prywatności oraz dlaczego warto ją sporządzić. Kolejną kwestią, którą należy rozważyć, jest to, co powinno znaleźć się w tym dokumencie. Zgodnie z art. 13 RODO, administrator danych osobowych ma obowiązek przekazać użytkownikom strony określone informacje związane z gromadzeniem i przetwarzaniem danych osobowych. Jakie aspekty trzeba poruszyć w polityce prywatności na stronę internetową? Wśród informacji, które należy w niej zawrzeć, znajdują się m.in.:
- podstawowe informacje na temat administratora danych osobowych,
- sposób zbierania i przetwarzania danych użytkowników witryny internetowej,
- podstawa prawna przetwarzania danych osobowych,
- cel pozyskiwania danych osobowych,
- informacje o sposobie zabezpieczenia danych osobowych,
- dane kontaktowe właściciela strony,
- informacje o prawach użytkownika względem swoich danych osobowych.
To jedynie kilka głównych filarów, na których powinna opierać się optymalna polityka prywatności. Co istotne, możliwe jest także łączenie informacji o polityce prywatności oraz polityce cookies w ramach jednego dokumentu. Pozwala to użytkownikom na szybkie zapoznanie się ze wszystkimi kwestiami bez konieczności przemieszczania się po stronie w celu znalezienia odpowiednich komunikatów.
Podsumowanie
Polityka prywatności stanowi bardzo wygodne rozwiązanie, z którego chętnie korzystają właściciele stron internetowych. Umożliwia ona zebranie wszystkich niezbędnych dla użytkownika informacji w przejrzystej, zrozumiałej formie. Dobrą praktyką jest, aby przygotowaniem polityki prywatności zajęli się specjaliści mający doświadczenie i wiedzę z tego obszaru. Kancelaria prawna Michała Koniecznego i Marcina Wierzbickiego oferuje kompleksowe usługi w tym zakresie. Nasi prawnicy pomogą efektywnie wdrożyć wymagania RODO w sklepie internetowym klienta i w profesjonalny sposób przygotują dla niego potrzebną dokumentację, w tym politykę prywatności. Zapraszamy do kontaktu.