17.02.2023

Dyrektywa DA-7 – zmiany na rynku e-commerce i wynajmu

Radosław Urban
e-commerce

Ciągły i dynamiczny rozwój sektora e-commerce jest jednym z powodów, dla których oczekuje się, że organy podatkowe uzyskają nowe kompetencje i dostęp do takich danych, które pozwolą im skutecznie radzić sobie z wyzwaniami w zakresie zwalczania podatkowej szarej strefy. Z tych właśnie względów, już od 1 stycznia 2023, duża część podmiotów prowadzących swoją działalność w Internecie, będzie miała obowiązek sprostać nowym wymaganiom wynikającym z przepisów unijnych.

Terminy

Z pierwszym dniem bieżącego roku, weszła w życie Dyrektywa UE 2021/514 z 22 marca 2021 r. zwana także Dyrektywą DAC-7. Jej podstawowym założeniem jest dalsze rozszerzenie zasad transparentności podatkowej.

Zgodnie z zapowiedziami rządu, stosowne przepisy implementujące do polskiego porządku prawnego założenia wspomnianej Dyrektywy miały się pojawić najpóźniej pod koniec ubiegłego roku. Tak się jednak nie stało i aktualnie Komisja Europejska wezwała Polskę do usunięcia uchybień związanych z wdrożeniem zapisów Dyrektywy.

Podobna sytuacja ma miejsce także w przypadku kilku innych państw członkowskich, jak np. Włochy, Belgia, czy Hiszpania. Kraje te mają aktualnie 2 miesiące na udzielenie stosownych wyjaśnień, a także dokończenie transpozycji przepisów. Można się więc spodziewać, że odpowiednia ustawa pojawi się w niedługim czasie na biurku Prezydenta.

Do czego odnosi się Dyrektywa?

Dyrektywa 2021/514 odnosi się bezpośrednio do unijnej dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej w zakresie opodatkowania i jest jednocześnie kolejną już próbą ulepszenia jej przepisów poprzez – przede wszystkim – wprowadzenie nowych mechanizmów ułatwiających pracę organów podatkowych państw członkowskich UE.

Głównymi elementami, na których zasadza się omawiana Dyrektywa DAC-7, są nałożone na operatorów platform cyfrowych obowiązki informacyjne. Odpowiednie sprawozdania, które trzeba będzie składać, mają zawierać dane na temat przychodów, danych osobowych i handlowych dotyczących usługodawców prowadzących swoją działalność w Internecie.

Czym jest platforma cyfrowa?

W tym miejscu warto zastanowić się nad tym, jak w przywołanym kontekście rozumieć, czym jest platforma cyfrowa. Zgodnie z DAC-7 jest to takie oprogramowanie, a więc np. aplikacja mobilna, czy też strona internetowa, które daje sprzedającym możliwość łączenia się z innymi użytkownikami  platformy w celu wykonania odpowiedniej czynności handlowej. Należy przy tym pamiętać, że Dyrektywa dotyczy wyłącznie platform i ich operatorów; nie ma natomiast zastosowania w sytuacji, w której dany sprzedawca posiada np. własny sklep internetowy i to za jego pomocą prowadzi działalność gospodarczą.

Kogo dotyczyć będzie Dyrektywa?

Podmioty, które są objęte przepisami Dyrektywy to platformy zajmujące się: wynajmem nieruchomości (na cele mieszkaniowe, jak i komercyjne), wynajmem środków transportu, usługami świadczonymi osobiście i sprzedażą towarów.

Mówiąc wprost –  są to między innymi wszelkie platformy usługowe, z którymi większość osób na pewno miała już styczność: np. booking.com, pyszne.pl, strony przeznaczone do wypożyczania samochodów, np. Uber, platformy streamingowe takie jak chociażby twitch, platformy internetowe takie jak amazon, Vinted, Allegro, etc.

Co ciekawe, platformy prowadzące innego rodzaju działalności, nie wpisujące się w zakres wymieniony wyżej, także będą musiały składać odpowiednią dokumentację, udowadniającą organom podatkowym, że platforma taka jest zwolniona z obowiązków raportowych wymaganych na podstawie Dyrektywy.

Dyrektywa DAC-7 oddziaływać będzie nie tylko na podmioty posiadające swoją siedzibę na terytorium UE, bądź objęte obowiązkiem podatkowym wynikającym z rezydencji. W zakres oddziaływania Dyrektywy wchodzi każdy podmiot, mający sprzedawców na obszarze Unii Europejskiej.

Zgodnie z brzmieniem przepisów pewnego rodzaju usługi, będące przecież niezwykle popularnymi, jak np. główne media społecznościowe: Facebook, Whats Up, Instagram, nie są uważane za platformy cyfrowe. Służą one bowiem przede wszystkim do przesyłania wiadomości, ewentualnie przedstawiania ogłoszeń, reklam i ofert, ale z wyłączeniem płatności (co najwyżej: przetwarzają je).

Zakres danych do przekazania

Zakres dotyczący koniecznych do przekazania danych na temat sprzedawców oferujących swoje usługi na platformach cyfrowych i podlegających obowiązkowi sprawozdawczemu zgodnie z DAC-7 jest dość szeroki, zawiera min. takie informacje jak: tożsamość sprzedawcy, kraj  w którym mieszka, identyfikatory rachunku finansowego oraz identyfikacji podatkowej, numery identyfikujące podmiot jak KRS/REGON, czy też numer VAT, adres wynajmowanych w ramach działalności nieruchomości wraz ze wskazaniem okresu wynajmu, a także, co ważne –  opłaty roczne, czyli przychody z płatności za usługi lub towary, jakie sprzedawca dostarczył przy pomocy platformy internetowej.

W celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego organów podatkowych prowadzących ewidencję, a także nieuzasadnionego faktycznym interesem utrudniania sprzedawcom ich działalności, wyłączono dwa typy usługodawców spod obowiązku sprawozdawczego:

  1. Sprzedawcy okazjonalni. Mowa tutaj o takich sprzedawcach, którzy w ciągu okresu sprawozdawczego, wynoszącego 12 miesięcy, spełniają łącznie następujące przesłanki:nie wykazali więcej niż 30 transakcji jednocześniesuma opłat jakie za oferowane usługi/towary otrzymali nie przekracza 2000 euro (około 9 500 zł).
  2. Sieci hotelowe i biura podróży, a także podobne podmioty, zajmujące się wynajmem nieruchomości w sposób ciągły i odznaczające się wysoką częstotliwością, przy założeniu że realizują ponad 2000 rezerwacji w roku kalendarzowym.

Złożenie sprawozdania za 2023 r.

Co istotne, pierwsze sprawozdania wynikające z obowiązków nałożonych w drodze DAC-7 będzie należało złożyć najpóźniej 31 stycznia 2024 r. jako informację w stosunku do roku 2023. Organy podatkowe gromadzące informacje spływające od poszczególnych platform cyfrowych, będą miały możliwość dzielenia się uzyskanymi informacjami z odpowiednimi organami innych państw członkowskich. Zgodnie z zapowiedziami ustawodawcy, w Polsce właściwym Organem byłby Szef KAS.

Koniecznym jest, by pamiętać, że zbieranie wymaganych przepisami informacji musi odbywać się zgodnie z obowiązującym reżimem RODO.

Podsumowanie

Podsumowując, dla platform cyfrowych, których obowiązek raportowy ma dotyczyć, przywołane zmiany oznaczają konieczność odpowiedniego dopasowania procedur. Trzeba będzie od tej pory wdrożyć chociażby odpowiednie systemy przyjmowania nowych klientów, ich rejestracji i pozyskiwania informacji na temat prowadzonej działalności. Może się okazać, że koniecznym stanie się zrewidowanie obowiązujących już regulaminów i warunków na jakich świadczone są usługi. Na pewno nie obejdzie się także bez odpowiedniej akcji informacyjnej, uświadamiającej podmiotom konieczność dopasowania się do nowych przepisów i wynikających z nich obowiązków. Brak złożonej informacji w przypadku operatora, będzie skutkował dotkliwymi sankcjami. Przewidywane kary to obowiązek zapłaty od 500 000 zł do nawet 5 000 000 zł, lub wykreślenie z rejestru podatników VAT.

 

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się do naszego newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie drogą e-mail informacji na temat istotnych wydarzeń z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności Kancelarii.

czytaj więcej

Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu wysyłki naszego newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się do naszego newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie drogą e-mail informacji na temat istotnych wydarzeń z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności Kancelarii.

czytaj więcej

Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu wysyłki naszego newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

 

Do you want to be up to date? Sign up for our newsletter

By subscribing to our newsletter, you consent to the sending of information by e-mail on important events in the field of law, legislative changes and the activities of the Law Firm.

read more

The administrator of your personal data is KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. with headquarters in Krakow, ul. Kącik 4, 30-549 Krakow. Your data will be processed for the purpose of sending our newsletter. You have the right to request access to your personal data, their copies, rectification, deletion or limitation of processing, as well as the right to object to the processing and to lodge a complaint with the supervisory authority. More details can be found in our Privacy Policy.