O międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ang. International Standards Organisation, czyli ISO) słyszał pewnie każdy. Podmioty, które z powodzeniem przeszły certyfikację, chwalą się tym sukcesem. Te, które go nie posiadają, zastanawiają się, czy warto, bo to przecież dodatkowe obowiązki, koszty, procedury…. W niniejszym artykule podam pięć najważniejszych kwestii, które pomogą spółkom podjąć właściwą decyzję w kwestii wdrożenia ISO.
Po pierwsze – bezpieczeństwo
Norma 27001 obejmuje model systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Uporządkowane i przemyślane procesy, dopasowane do spółki procedury zaprojektowane również na wypadek np. problemów z ciągłością działania, kontrola dostępu, świadomość zagrożeń oraz wytyczne dotyczące zarządzania incydentami – wszystkie wymienione elementy pomagają właściwe zabezpieczyć informacje.
Po drugie – sprawność działania
Z uwagi na fakt, że informacje są niezwykle cennym aktywem, organizacja powinna zadbać o właściwe zarządzanie nimi. Dotyczy to zarówno dużych, jak i małych podmiotów. W przypadku tych pierwszych, ilość procesów związanych z tworzeniem, przekazywaniem, przechowywaniem oraz wykorzystywaniem informacji jest zazwyczaj złożona, liczba interesariuszy – duża, więc wprowadzenie systematyki w tym zakresie wymiernie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale też sprawność procesów. W małych podmiotach wdrożenie może okazać się łatwiejsze, a gdy dana spółka osiągnie większe rozmiary, będzie już przyzwyczajona do stosowania procedur, przez co etap adaptacji do nowych warunków nastąpi sprawniej.
Po trzecie – dalszy rozwój
Normy ISO zakładają ciągłe doskonalenie się organizacji, monitorowanie oraz ulepszanie oraz aktualizowanie procesów. A kto nie chce się rozwijać? Podmioty certyfikowane są regularnie audytowane, a to mobilizuje je do utrzymywania systemu na wysokim poziomie. Ponadto, certyfikacja zapewnia regularny feedback od audytorów, który pomaga właściwie zabezpieczać i zarządzać danymi.
Po czwarte – nowe możliwości
Wejście na nowe rynki, współpraca z nowymi podmiotami – proces ten często wymaga wdrożenia norm ISO. Są podmioty, które współpracują tylko ze spółkami certyfikowanymi lub tymi, które wdrożyły wewnętrzne systemy zarządzania informacjami.
Po piąte – profesjonalizm
Szczegółowe audyty przed rozpoczęciem współpracy z nowymi kontrahentami, wypełnianie kwestionariuszy i ankiet, rozmowy – część z tych czasochłonnych czynności może zostać zastąpiona okazaniem certyfikatu ISO, który potwierdza wysoką jakość zarządzania informacjami, a to wpływa na wizerunek podmiotu, jego wiarygodność i profesjonalizm i co najważniejsze – buduje zaufanie kontrahentów.
Warto dodać, że część wymagań ISO 27001, zwłaszcza tzw. dobrych praktyk, stanowi obecnie standard w zakresie zabezpieczania informacji w organizacji. Prawdą jest natomiast, że nie wszystkie podmioty, które wdrożyły normy ISO, decydują się na formalną certyfikację. Można również rozważyć stosowanie tych norm i stworzenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, bez certyfikacji lub zaplanować uzyskanie certyfikatu na późniejszym etapie rozwoju spółki.