21.03.2025

Joanna Kik dla Rzeczpospolitej: „Czy ochrona znaku Barbie sięga do baru serwującego żeberka?”

Bogdan Setlak

Kiedy już zdążyliśmy zapomnieć o kolejnej fali „Barbiemanii” wywołanej rekordową popularnością hollywoodzkiej produkcji filmu „Barbie”, zabawkowy gigant ponownie zwrócił uwagę swoją konsekwencją w realizacji strategii ochrony marki. Mattel Inc. – właściciel Barbie – chętnie dzieli się swoim brandem, wchodząc w liczne współprace partnerskie, co może dawać wrażenie, że firma liberalnie podchodzi do ochrony swojej marki. Nic bardziej mylnego – pisze w swoim tekście, który ukazał się na łamach dzisiejszego wydania dziennika Rzeczpospolita associate Joanna Kik. Zapraszamy do lektury!

Historia Amandy Kinsey, właścicielki małego lokalu barbecue w Atlancie, doskonale pokazuje, jak rygorystycznie Mattel podchodzi do ochrony swoich praw. Kinsey, otwierając w 2013 roku restaurację „Amanda’s BarBeeQue” z różowym logo będącym hołdem dla jej babci walczącej z rakiem piersi, nie zamierzała kojarzyć swojego biznesu z marką lalek. Kiedy jednak postanowiła zarejestrować swój znak towarowy, otrzymała 50-stronicowy sprzeciw od Mattel, argumentujący, że nazwa narusza prawa ochronne do znaku Barbie.

Przypadek ten stanowi cenną lekcję dla przedsiębiorców rozpoczynających budowanie swojej marki. Z jednej strony tworzenie autentycznego, spersonalizowanego brandu jest ważne dla wyróżnienia się na rynku, z drugiej – subiektywne odczucie przedsiębiorcy co do oryginalności marki może być mylące. Nawet subtelne podobieństwa w nazwach, logach czy kolorystyce mogą skutkować odmową rejestracji znaku towarowego.

Gdyby Amanda skonsultowała się ze specjalistą z zakresu własności intelektualnej przed stworzeniem swojego logotypu i rozpoczęciem działań marketingowych, mogłaby uniknąć kosztownego sporu. Profesjonalna porada prawna pozwala na przeprowadzenie analizy planowanej marki, weryfikację jej unikalności i dostosowanie w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko naruszenia cudzych praw, jednocześnie zachowując jej autentyczność.

Czy polscy przedsiębiorcy, których logotypy nawiązują do estetyki Barbie, mają się czego obawiać? Czy warto skorzystać z porady specjalisty w zakresie prawa własności intelektualnej w procesie tworzenia marki? Jak można zachować autentyczność swojej marki bez naruszania praw innych podmiotów? Na te i wiele innych pytań odpowiada w swoim tekście, który ukazał się w Rzeczpospolitej, associate Joanna Kik.

Zapraszamy do lektury!

[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl