18.12.2024

Joanna Kik dla Rzeczpospolitej: „Czy to koniec znaków green i eco? Ta dyrektywa zmieni politykę firm”

Na fali nieprzemijającego zainteresowania zdrowym trybem życia i troską o środowisko wielu konsumentów zaczęło zwracać uwagę na prozdrowotne oraz ekologiczne aspekty kupowanych towarów. Aby sprostać oczekiwaniom rynku, przedsiębiorcy stawiają na „zielony marketing”, budując strategię marketingową swoich znaków towarowych wokół pojęć takich jak „eko”, „bio” czy „przyjazny środowisku”. Unijna dyrektywa ws. greenwashingu zakończy jednak tę praktykę – pisze na łamach Rzeczpospolitej Joanna Kik. Zapraszamy do lektury!

Nadchodząca nowa unijna dyrektywa wprowadza rewolucyjne zmiany w zakresie oznakowania produktów ekologicznych. Ważnym celem jest walka z tzw. greenwashingiem, czyli nieuczciwymi praktykami marketingowymi, w których firmy przedstawiają swoje produkty jako bardziej ekologiczne, niż są w rzeczywistości.

Dyrektywa wprowadzi ostre obostrzenia dotyczące używania określeń ekologicznych. Przedsiębiorcy nie będą mogli stosować ogólnych, niczym niepopartych stwierdzeń takich jak „przyjazny środowisku” czy „naturalny”. Każde takie określenie będzie musiało być udokumentowane wiarygodnymi dowodami.

Zmiany obejmują również regulację etykiet zrównoważonego rozwoju. W przyszłości w Unii Europejskiej dozwolone będą jedynie etykiety oparte na zatwierdzonych systemach certyfikacji lub ustanowione przez organy publiczne. Wprowadzone zostaną też dotkliwe sankcje dla firm stosujących wprowadzające w błąd praktyki marketingowe.

Istotnym aspektem nowych przepisów jest nacisk na całościową ocenę produktu. Firmy nie będą mogły reklamować pojedynczych ekologicznych elementów produktu, pomijając jego negatywny wpływ na środowisko w innych aspektach.

Jakie konsekwencje grożą firmom stosującym nieuczciwe praktyki marketingowe? Co zrobić, gdy firmy będą ignorować walkę z greenwashingiem? Na te i wiele innych pytań w swoim najnowszym tekście, który ukazał się na łamach Rzeczpospolitej, odpowiada Joanna Kik.

Zapraszamy do lektury!

1 121 122 123

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?
Zapisz się do naszego newslettera

Wpisując powyżej swój adres e-mail i klikając „Subskrybuję!” oświadczasz, że zapoznałeś/aś się i akceptujesz Regulamin serwisu oraz zapisujesz się do newslettera, czyli informacji o tematyce prawniczej, w tym informacji o istotnych wydarzeniach z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności, usługach i produktach Kancelarii, za pośrednictwem komunikacji e-mail.

Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu realizacji usługi newslettera, a tym samym wysyłania na podany adres e-mail informacji handlowych i marketingowych, zgodnie z Polityką Prywatności oraz Regulaminem serwisu. Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych, w tym prawach, jakie Ci przysługują, znajdziesz w Polityce Prywatności.

Please wait...

Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera