Kiedy pracodawcy ustalają między sobą zasady zatrudniania pracowników lub wysokość wynagrodzeń, mogą narazić się na interwencję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kary za takie praktyki sięgają nawet 10 procent rocznego obrotu firmy. O tym, jak uniknąć problemów z UOKiK w obszarze polityki zatrudnienia, pisze na łamach dzisiejszego wydania Dziennika Gazety Prawnej ekspert KWKR ds. prawa konkurencji i prawa pracy, Katarzyna Kanik. Zapraszamy do lektury!
Choć relacje pracodawca-pracownik są co do zasady regulowane przez prawo pracy, w niektórych przypadkach wkracza w nie również prawo konkurencji. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy przedsiębiorcy zawierają między sobą porozumienia dotyczące zasad zatrudniania pracowników. Dotyczy to zwłaszcza tzw. klauzul „no-poach” (całkowity zakaz pozyskiwania pracowników konkurencji, bez względu na okoliczności) oraz „no solicitation” (zakaz aktywnego nakłaniania konkretnych pracowników do zmiany pracodawcy).
Szczególnie niebezpieczne z punktu widzenia prawa konkurencji są praktyki typu „wage-fixing”, czyli uzgadnianie między pracodawcami poziomu wynagrodzeń. Takie działania ograniczają pracownikom możliwość negocjowania lepszych warunków płacowych i mogą prowadzić do sztucznego zaniżania pensji w całym sektorze. Podobnie niedozwolone jest wspólne ustalanie przez firmy innych warunków zatrudnienia, takich jak wymiar urlopu czy liczba dni pracy zdalnej.
Nie wszystkie działania pracodawców w obszarze zatrudnienia są jednak zabronione. Dozwolone jest na przykład wprowadzanie zakazów konkurencji w indywidualnych umowach z pracownikami (wyjątkiem mogą być firmy dominujące na rynku). Również działania lobbingowe pracodawców względem organów państwowych w sprawie warunków zatrudnienia nie budzą zastrzeżeń UOKiK.
Aby uniknąć problemów, firmy powinny przede wszystkim odpowiednio przeszkolić pracowników, szczególnie kadrę menedżerską i działy HR. Nawet nieformalne rozmowy między pracownikami różnych firm mogą bowiem zostać uznane za niedozwolone porozumienia. Eksperci zalecają też przeprowadzenie audytu compliance w zakresie procesów rekrutacji i zatrudnienia.
Kiedy zakaz konkurencji w umowie o pracę może naruszać prawo konkurencji? Jakie sankcje grożą za naruszenie reguł konkurencji w obszarze zatrudnienia?
Zapraszamy do lektury!