1 lipca 2021 roku weszły w życie przepisy wprowadzające cyfryzację Krajowego Rejestru Sądowego. Od tego czasu wszelkie nowe sprawy związane z Rejestrem Przedsiębiorców podlegają obligatoryjnej formie elektronicznej. Po nieco ponad miesiącu obowiązywania nowych przepisów można dostrzec zarówno zalety jak i mankamenty nowego trybu.
Przejrzysty i funkcjonalny system
Wraz z wprowadzeniem elektronicznego Krajowego Rejestru Przedsiębiorców udostępniono również Portal Rejestrów Sądowych. Za jego pośrednictwem możemy nie tylko kierować pisma do sądów rejestrowych, ale też przeglądać dokumenty rejestrowe podmiotów wpisanych do KRS. Na pochwałę zasługuje znacznie uproszczony względem formy papierowej formularz wniosku o wpis bądź zmianę w rejestrze. Część informacji, takich jak dane spółki, której dotyczy wpis, system uzupełni automatycznie. W przypadku wniosku o zmianę wpisu wybieramy, jakie elementy mają ulec zmianie. Tylko takie pola będą później dostępne do wypełnienia. Ułatwia to pracę na formularzu zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy decydują się na samodzielne wypełnienie wniosku, co było przecież jednym z motywów wprowadzenia nowych regulacji. Ułatwienie dotyczy także opłat. W zależności od wybranego wniosku, system sam wskazuje, jakiej opłacie podlega dane pismo. Jego opłacenie jest możliwe z poziomu Portalu Rejestru Sądowych.
Do wad możemy zaliczyć z pewnością brak ujednolicenia. Portal Rejestrów Sądowych pozwala na wygodne przygotowywanie wniosków oraz przeglądanie akt rejestrowych w formie elektronicznej, jednak w zakresie zgłaszania oraz przeglądania dokumentów finansowych oraz składania wniosków w systemie S24 nadal funkcjonuje odrębnie.
Czy na pewno wyłącznie elektronicznie?
Osoby decydujące się na samodzielne sporządzenie wniosku mogą jednak natknąć się na pewną przeszkodę. W przypadku gdy dokumenty stanowiące podstawę wpisu, takie jak np. protokół zgromadzenia wspólników lub umowa sprzedaży udziałów zostały sporządzone w formie papierowej, do wniosku dołącza się:
- odpisy elektronicznie poświadczone przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem lub radcą prawnym, albo
- elektroniczne kopie dokumentów.
Jeżeli dokumenty nie zostaną poświadczone przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem lub radcą prawnym, wnioskodawca jest zobowiązany do przesłania oryginałów lub urzędowo poświadczonych kopii do właściwego sądu rejestrowego w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku. Warto mieć zatem na uwadze, że przepisy w aktualnym brzmieniu nie zezwalają przedsiębiorcom na w pełni elektroniczne przeprowadzenie postępowania rejestrowego.
Podsumowując powyższe, Portal Rejestrów Sądowych z pewnością należy uznać za krok w dobrą stronę. Nowy system aż do dnia wprowadzenia był sporą niewiadomą. Wciąż pojawiają się głosy sceptyczne związane z nowym trybem, a sam system nie jest pozbawiony pewnych mankamentów. Jednak nie ulega wątpliwości, że przyspieszono proces wymiany pism pomiędzy wnioskodawcami a sądem. To z kolei powinno przekładać się na ogólne skrócenie czasu oczekiwania na wpis w Rejestrze Przedsiębiorców. Naszym zdaniem w następnym kroku powinno dojść do ujednolicenia całego Portalu Rejestru Przedsiębiorców. Wtedy dokonywanie czynności związanych z Rejestrem Przedsiębiorców mogłoby odbywać się w jednym miejscu i z wykorzystaniem jednego konta.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!