22.10.2024

Mikołaj Prochownik i Jarosław Straś na łamach Rzeczpospolitej: „Telekomunikacja w nowej odsłonie”

Eksperci KWKR, Mikołaj Prochownik i Jarosław Straś, na łamach dzisiejszego wydania „Rzeczpospolitej” omawiają najnowsze zmiany w przepisach regulujących sektor telekomunikacji, które wynikają z implementacji Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej (EKŁE). Po niemal czterech latach prac legislacyjnych, nowe przepisy stopniowo wchodzą w życie, a pełne wdrożenie Prawa komunikacji elektronicznej (PKE) zaplanowane jest na listopad 2024 roku. Zmiany w istotny sposób wpłyną zarówno na przedsiębiorców telekomunikacyjnych, jak i na konsumentów. Zapraszamy do lektury artykułu naszych specjalistów.

Nowa ustawa – Prawo komunikacji elektronicznej przynosi szereg istotnych zmian, w tym konieczność modyfikacji dokumentacji abonenckiej. Zamiast upraszczania liczby dokumentów, wprowadzono dodatkowe, takie jak informacje przedumowne oraz zwięzłe podsumowanie warunków umownych. Celem jest jednak zapewnienie większej przejrzystości w relacjach konsumentów z operatorami. Te dokumenty pomóc mają również klientom porównywać oferty różnych dostawców i zrozumieć najważniejsze warunki umowy przed jej podpisaniem.

Kolejną znaczącą zmianą jest skrócenie maksymalnego okresu obowiązywania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych do 24 miesięcy, niezależnie od tego, czy umowa jest zawierana po raz pierwszy, czy po raz kolejny. Ma to na celu zwiększenie elastyczności i możliwości zmiany dostawcy usług przez konsumentów. Warto także zwrócić uwagę na zasady dotyczące wprowadzania zmian w warunkach umowy – w określonych sytuacjach dostawcy będą mogli modyfikować umowy jednostronnie, jednak abonenci zachowają prawo do ich wypowiedzenia.

Zmiany nie kończą się na relacjach z klientami. Nowe przepisy przewidują również surowsze zasady dla przedsiębiorców, w tym zmodyfikowane obowiązki w zakresie informowania abonentów o najkorzystniejszych ofertach (tzw. New Best Offer). Dodatkowo, PKE wprowadza narzędzia służące dyscyplinowaniu niesolidnych abonentów w postaci możliwości zawieszenia i rozwiązania umowy oraz nowe regulacje dotyczące zawierania umów w formule door-to-door, które teraz będą mogły być podpisywane wyłącznie po wcześniejszym umówieniu wizyty u konsumenta.

Jakie zmiany w umowach czekają konsumentów po wprowadzeniu PKE? Jakie jeszcze obowiązki nowa ustawa nakłada na przedsiębiorców telekomunikacyjnych? Co oznaczają nowe przepisy w zakresie odpowiedzialności za wcześniejsze rozwiązanie umowy?

Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w artykule autorstwa Mikołaja Prochownika i Jarosława Strasia.

Zapraszamy do lektury!

1 2 3 4 5 123

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?
Zapisz się do naszego newslettera

Wpisując powyżej swój adres e-mail i klikając „Subskrybuję!” oświadczasz, że zapoznałeś/aś się i akceptujesz Regulamin serwisu oraz zapisujesz się do newslettera, czyli informacji o tematyce prawniczej, w tym informacji o istotnych wydarzeniach z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności, usługach i produktach Kancelarii, za pośrednictwem komunikacji e-mail.

Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu realizacji usługi newslettera, a tym samym wysyłania na podany adres e-mail informacji handlowych i marketingowych, zgodnie z Polityką Prywatności oraz Regulaminem serwisu. Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych, w tym prawach, jakie Ci przysługują, znajdziesz w Polityce Prywatności.

Please wait...

Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera