04.05.2021

Naruszenia ochrony danych osobowych: jak zareagować, by uniknąć kary pieniężnej?

Michał Czuryło

Temat przetwarzania danych osobowych dotyczy niemalże wszystkich przedsiębiorców. Prowadząc działalność gospodarczą w wielu bieżących czynnościach, dochodzi do przetwarzania danych osobowych różnych osób, w tym potencjalnych i aktualnych klientów, partnerów biznesowych, ale też własnych pracowników.

W toku operacji na danych może zdarzyć się, że dojdzie do naruszenia ochrony danych np. poprzez ich wyciek, utratę, niechcianą modyfikację. Zdarzenia takie wymagają szybkiej i odpowiedniej reakcji ze strony firmy. Brak adekwatnego działania w przypadku naruszeń ochrony danych może prowadzić do nałożenia na firmę wysokich kar pieniężnych.

Po pierwsze: zapobiegać

Ważne jest, by zdać sobie sprawę z zagrożenia i przygotować właściwe procedury. Będą one miały na celu zapobieganie naruszeniom, a także regulowanie zasad reagowania już w sytuacji podejrzenia incydentu. Kolejny etap to stworzenie postępowania w przypadku, gdy naruszenie ochrony danych zostanie potwierdzone.

Jednakże należy pamiętać, że nawet najlepiej sporządzony regulamin nie osiągnie swojego celu, jeżeli nie będzie stosowany w praktyce. Dlatego niezbędne jest zapoznanie personelu firmy z procedurami, a także prowadzenie regularnych szkoleń z zakresu przetwarzania danych osobowych.

Po drugie: reagować

Jak pokazuje praktyka po wejściu w życie RODO, istotne jest nie tylko adekwatne zabezpieczenie danych, ale również właściwa reakcja przedsiębiorcy w przypadku wykrycia naruszenia. Obserwując wydawane od jakiegoś czasu decyzje przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, wyraźnie można zauważyć pewne tendencje w nakładaniu kar pieniężnych.

Brak adekwatnego zabezpieczenia danych jest istotną podstawą nakładania kar, jak np. w przypadku firmy Morele.net (kara w przybliżeniu w wysokości 2,8 mln zł). Poza niedostatecznymi zabezpieczeniami jedną z częstych przyczyn nałożenia kary jest brak zgłoszenia naruszenia, pomimo obowiązku wynikającego z przepisów.

Dla przykładu, w zeszłym miesiącu Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył na spółkę ENEA S.A. administracyjną karę pieniężną w wysokości ponad 136 tys. zł! Powodem był brak zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych. Urząd dowiedział się o naruszeniu od osoby, która stała się nieuprawnionym adresatem danych osobowych.

Również spóźnione zgłoszenie incydentu może znajduje się wśród przyczyn kary, jak miało to miejsce w Holandii. Holenderski Urząd Ochrony Danych (AP) nałożył na Booking.com karę na kwotę 475 000 euro za zbyt późne zgłoszenie naruszenia. Przypomnijmy – termin do zgłoszenia naruszenia wynosi 72 godziny od jego stwierdzenia.

Po trzecie: współpracować

Trzeba mieć na uwadze, że samo zgłoszenie może okazać się niewystarczające do uniknięcia lub zmniejszenia kary. Równie ważna jest współpraca z organem nadzorczym w toku postępowania kontrolnego.

Niedawno Prezes UODO nałożył karę w wysokości ponad 21 tys. złotych na spółkę Anwara Sp. z o.o, która nie wywiązała się z obowiązku współpracy z organem nadzorczym i nie dostarczyła mu wszelkich informacji potrzebnych do realizacji jego zadań w toku postępowania.

Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku spółki East Power (kara w wysokości 15 tys. zł). Podkreślić należy, że również sądy administracyjne akceptują nakładanie kar za brak współpracy. W ubiegłym miesiącu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Głównego Geodety Kraju na decyzję Prezesa UODO w sprawie nałożenia kary pieniężnej w kwocie 100 tys. zł za udaremnienie przeprowadzenia kontroli.

Po czwarte: informować

Gdy naruszenie ochrony danych osobowych może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, trzeba przedsięwziąć odpowiednie kroki. Należy pamiętać, że w takich sytuacjach występuje konieczność powiadomienia osób, których danych dotyczył incydent, wraz z podaniem istotnych okoliczności i środków zaradczych.

Prezes UODO nałożył 25 tys. zł kary na Śląski Uniwersytet Medyczny. Na uczelni doszło do naruszenia ochrony danych. O incydencie administrator powinien powiadomić nie tylko organ nadzoru, ale i osoby, których dotyczyła ta sytuacja.

W skrócie: stosować się do zaleceń

Zatem nie tylko samo naruszenie, ale także brak zgłoszenia w wymaganym terminie, prowadzi do nałożenia wysokiej kary pieniężnej. Podobnie jest z brakiem współpracy z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych w toku kontroli, co potwierdzają wydane decyzje. Również samo niewykonanie nakazu nałożonego uprzednią decyzją bywa powodem nałożenia kolejnej kary. Przekonał się o tym przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie ochrony zdrowia.

W toku pierwotnego postępowania Prezes UODO nakazał przedsiębiorcy zawiadomienie jego pacjentów o naruszeniu ich danych osobowych oraz przekazanie tym osobom zaleceń dotyczących zminimalizowania potencjalnych negatywnych skutków zaistniałego incydentu, co nie zostało wykonane. Z tego powodu nałożono następną karę, która wyniosła ponad 85 tys. zł.

Warto zwrócić uwagę, że wysokość kary ustala organ i wszystkie okoliczności postępowania mają wpływ na jej wymiar. Bierze się wtedy pod uwagę różne czynniki: skala naruszenia, postawa przedsiębiorcy po naruszeniu, współpraca z organem czy podjęte działania zaradcze.

Przedsiębiorca, który chce uchylić się od konsekwencji nie przestrzegania przepisów RODO, powinien wypełnić szereg obowiązków. Dokonać analizy ryzyka i podjąć działania adekwatne do zapewnienia bezpieczeństwa danych. A jeżeli – mimo tego dojdzie do incydentu naruszenia ochrony danych – szybko i właściwie zareagować.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się do naszego newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie drogą e-mail informacji na temat istotnych wydarzeń z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności Kancelarii.

czytaj więcej

Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu wysyłki naszego newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl