W ostatnim czasie Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził serię wzmożonych kontroli, związanych z obowiązkami informacyjnymi wdrożonymi przez przepisy unijnej dyrektywy Omnibus. Część branżowych gigantów została wezwana do przedstawienia stosownych wyjaśnień i zmiany swoich nieuczciwych praktyk, o czym pisze na łamach Dziennika Gazety Prawnej Katarzyna Kanik, radca prawny i associate w kancelarii KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy.
Działania przeprowadzone przez UOKiK stwierdziły, że aż w 19 przypadkach naruszono ustawę o prawach konsumenta. Część spółek zdecydowała się wdrożyć w życie zalecenia Prezesa lub przynajmniej zadeklarowała, że takie czynności podejmie w najbliższym czasie. Niektóre jednak postanowiły nie reagować na zastrzeżenia państwowego organu i nie wprowadziły zmian w komunikowaniu informacji konsumentom, ani nawet nie wyraziły zamiaru przeprowadzenia ich w swojej działalności.
Co grozi firmom, które w przyszłości również chciałyby zignorować wytyczne Prezesa UOKiK? Jakie uprawnienia ma organ, aby karać przedsiębiorców uchylających się od realizowania ustawowych wytycznych?