Wielu przedsiębiorców ma własny znak towarowy, który jest nieodłącznym elementem brandingu i nie chcą, żeby był wykorzystany przez kogoś innego. Ochrona znaku towarowego – ile trwa, jak zastrzec znak, ile kosztuje? Odpowiedzi na te wszystkie interesujące pytania zamieściliśmy w niniejszym artykule.
Co to jest znak towarowy?
Znak towarowy to symbol/grafika/nazwa, za pomocą których firmy wyróżniają swoje produkty lub usługi od produktów, lub usług innych przedsiębiorców. To jeden z ważnych elementów brandingu, czyli budowania świadomości i rozpoznawalności marki. Główną zaletą stosowania znaku towarowego, jest zapobieganie nieuczciwym praktykom konkurencji. Do takich można zaliczyć na przykład kradzież tożsamości firmy czy naruszanie praw własności intelektualnej. Właściciel znaku towarowego ma prawo do wyłącznego korzystania z niego w celu oznaczania swoich produktów lub usług na rynku, a także do zakazu korzystania z tego samego lub podobnego znaku przez inne firmy. Aby jednak tak było, musi w pierwszej kolejności go zarejestrować.
Jak można zarejestrować znak towarowy?
Bardzo często przedsiębiorcy nie wiedzą, jak zarejestrować znak towarowy. Warto więc nieco szerzej omówić ten temat. Przed złożeniem wniosku o rejestrację należy sprawdzić, czy nie ma przeszkód w jego oficjalnej formalizacji. Znak towarowy nie może naruszać praw innych firm, a także musi cechować go zgodność z zasadami etyki. Po wstępnej weryfikacji należy wybrać odpowiednią klasę towarów lub usług, na których będzie stosowany. W Polsce obowiązuje klasyfikacja Nicejska, która dzieli towary i usługi na 45 klas. Wypełniony wniosek z załącznikami należy złożyć do Urzędu Patentowego. Wnioskodawca powinien wskazać w nim swoje dane, opisać znak towarowy, wskazać klasy towarów, na których ma być stosowany oraz zapłacić stosowną opłatę. Urząd Patentowy przeprowadza następnie badanie formalne wniosku w celu stwierdzenia, czy spełnia on wymagania formalne. Jeżeli wniosek został uznany za poprawny, Urząd Patentowy publikuje specjalne ogłoszenie w swoim Biuletynie Urzędu Patentowego. To również czas na zgłaszanie ewentualnych uwag stron trzecich. Jeżeli takich nie będzie, Urząd Patentowy wydaje decyzję o rejestracji znaku towarowego.
Jaki jest koszt zastrzeżenia znaku towarowego?
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego? W przypadku elektronicznego zgłoszenia opłata podstawowa za zastrzeżenie znaku towarowego wynosi 900 złotych za jedną klasę towarów lub usług, do której ma zostać zarejestrowany znak, natomiast w przypadku składania zgłoszenia w formie papierowej, opłata ta wynosi 1200 złotych za jedną klasę. Warto jednak zaznaczyć, że koszt ten może ulec zwiększeniu.
Ochrona znaku towarowego – ile trwa w Polsce?
Rejestracja znaku towarowego w Polsce zajmuje zwykle od kilku do kilkunastu miesięcy, a koszty zależą od liczby klas towarów i/lub usług oraz od sposobu złożenia wniosku. Ochrona znaku towarowego w Polsce trwa przez okres 10 lat od daty zgłoszenia znaku. Po tym czasie można przedłużyć ochronę na okres kolejnych dziesięciu lat.
Prawa do znaku towarowego pozwalają na jego wyłączne wykorzystywanie i przypisywanie go tylko do własnych towarów lub usług. Jako specjalizująca się w prawie autorskim kancelaria wspieramy przedsiębiorców w rejestracji znaków towarowych. Nasi eksperci dokładnie objaśnią cały proces i pomogą go przeprowadzić. Jeśli interesuje Państwa fachowe doradztwo obszarze prawa autorskiego, które może zaoferować doświadczona kancelaria prawna z Warszawy, to serdecznie zachęcamy do kontaktu.