Nowelizacja ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, wdrażająca dyrektywę NIS2, nakłada na przedsiębiorstwa nowe obowiązki. Nasza kancelaria zapewnia kompleksowe wsparcie w zakresie cyberbezpieczeństwa – od identyfikacji podmiotów (m.in. podmiotów ważnych i kluczowych) objętych regulacją, przez implementację środków zarządzania ryzykiem, po opracowanie procedur reagowania na incydenty i zapewnienie ciągłości działania. Wspieramy klientów w osiągnięciu zgodności z dyrektywą NIS2 oraz w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa ich sieci i systemów informatycznych.
Świadczymy kompleksowe doradztwo prawne dla podmiotów objętych obowiązkami wynikającymi z dyrektywy NIS2 oraz nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Pomagamy w identyfikacji obowiązków przedsiębiorstw jako podmiotów kluczowych lub ważnych zgodnie z przepisami unijnymi, a także w przygotowaniu i wdrożeniu odpowiednich polityk, procedur oraz środków zarządzania ryzykiem w obszarze cyberbezpieczeństwa.
Wspieramy w tworzeniu struktur organizacyjnych i dokumentacji wewnętrznej, w tym polityk analizy ryzyka, planów ciągłości działania, procedur zgłaszania incydentów oraz systemów reagowania na zdarzenia z zakresu cyberbezpieczeństwa. Doradzamy również w zakresie umów z dostawcami usług i audytorami, w tym przy opracowywaniu i negocjowaniu umów dotyczących testów penetracyjnych oraz audytów zgodności z NIS2.
Nasza kancelaria posiada doświadczenie w obsłudze przedsiębiorstw z sektorów objętych dyrektywą NIS2, takich jak energetyka, transport, sektor cyfrowy, ochrona zdrowia czy dostawcy usług zaufania. Przeprowadziliśmy liczne audyty prawne systemów cyberbezpieczeństwa pod kątem zgodności z obowiązującymi i planowanymi regulacjami unijnymi. Doradzaliśmy zarówno podmiotom kluczowym, jak i mniejszym operatorom istotnych usług, wdrażając mechanizmy niezbędne do spełnienia nowych regulacji od 2024 roku.
Posiadamy praktyczne doświadczenie we współpracy z działami IT, administratorami systemów oraz specjalistami ds. cyberbezpieczeństwa. Opracowujemy procedury zgłaszania incydentów oraz polityki zgłaszania podatności, zgodnie z wymogami dyrektywy NIS2. Nasze wsparcie obejmuje również doradztwo przy kontrolach i postępowaniach nadzorczych prowadzonych przez krajowe organy ds. cyberbezpieczeństwa.
Przepisy wynikające z dyrektywy NIS2 wprowadzają nie tylko nowe obowiązki, ale też potencjalnie dotkliwe sankcje za ich nieprzestrzeganie. Współpraca z naszą kancelarią umożliwia podmiotom kluczowym i ważnym ograniczenie ryzyk związanych z niezgodnością oraz skuteczne wdrożenie wymogów dotyczących bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych. Wspieramy naszych klientów w przygotowaniu organizacyjnych środków zarządzania ryzykiem, tak aby proces ten był dostosowany do specyfiki danego sektora i realiów działania przedsiębiorstwa.
Dostarczamy praktyczne i możliwe do wdrożenia rozwiązania, które zwiększają poziom cyberbezpieczeństwa bez zbędnego obciążania zasobów organizacyjnych. Nasze doradztwo obejmuje również bieżące reagowanie na incydenty oraz utrzymywanie kontaktów z właściwymi organami państwa. Dzięki naszemu wsparciu klienci mają pewność, że ich systemy cyberbezpieczeństwa spełniają wymagania prawa unijnego i krajowego, a zarazem wspierają bezpieczne i efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstwa w środowisku cyfrowym.
Dyrektywa NIS 2 wprowadza szereg obowiązków w zakresie cyberbezpieczeństwa, które muszą zostać wdrożone przez szeroki katalog podmiotów działających w kluczowych sektorach gospodarki. Nowe przepisy mają zastosowanie nie tylko do operatorów infrastruktury krytycznej, ale także do przedsiębiorstw cyfrowych, dostawców usług w chmurze, platform e-commerce czy podmiotów świadczących usługi zaufania. Kluczowym elementem zgodności jest wdrożenie środków zarządzania ryzykiem oraz skutecznych procedur reagowania na incydenty.
Obowiązki wynikające z dyrektywy obejmują m.in. zgłaszanie poważnych incydentów i cyberataków, zapewnienie ciągłości działania, identyfikację zagrożeń i wdrożenie polityk bezpieczeństwa sieci i systemów. Brak zgodności może prowadzić do kar finansowych oraz odpowiedzialności zarządu za niedopełnienie wymagań NIS2.
Chcesz być na bieżąco?
Zapisz się do naszego newslettera