
W ramach naszego rebrandingu chcemy pokazać Wam nie tylko naszych ekspertów i ciekawe projekty, ale także rozmowy z naszymi klientami. Poznajcie ich perspektywę, oczekiwania i doświadczenia ze współpracy z KWKR. Oto pierwsza z serii rozmów – wywiad z Piotrem Piątosą, ekspertem i managerem branży FinTech.
Czego oczekuje Pan od serwisu prawnego dostarczanego przez kancelarie prawne?
Potrzeby dużej firmy informatycznej w zakresie prawnym są złożone, ponieważ nasi klienci to duże korporacje z bardzo sztywnymi procedurami akceptacji zapisów prawnych. Działamy na rynku regulowanym przez krajowe i europejskie instytucje nadzorcze, a projekty zazwyczaj obarczone są dużym ryzykiem z powodów cyberbezpieczeństwa oraz konieczności ochrony klientów instytucji finansowych, którzy ostatecznie użytkują nasze oprogramowanie.
Od serwisu prawnego oczekuję przede wszystkim zabezpieczenia nas przed największymi ryzykami, ale nie poprzez ich zwykłe wyłączenie, bo takie proste rozwiązania nie są akceptowane przez klientów, ale poprzez merytoryczne rozumienie konsekwencji poszczególnych scenariuszy i ograniczenie tych ryzyk w bardzo szczegółowy sposób. Z drugiej strony dostawca systemów informatycznych musi akceptować standardy prawne klientów i nie może zazwyczaj przeforsować zapisów na swoich wzorach.
Dlatego kancelaria prawna musi być elastyczna – pracować na różnych standardach, analizować i uwzględniać wytyczne regulacyjne, a na koniec bronić naszych interesów. Bywają też sprawy trudne, gdzie musimy w świetle skomplikowanego materiału merytorycznego wykazać zgodność naszych działań z umową – w takich sprawach kancelaria musi dobrze rozumieć merytorykę biznesu.
W jaki sposób KWKR adresuje te oczekiwania?
Na podstawie mojego doświadczenia ze współpracy z KWKR mogę powiedzieć, że kancelaria dysponuje zespołem doświadczonych prawników (na poziomie partnerów i senior associate) z wiedzą ekspercką o rynkach finansowych. Prawnicy stale szkolą się z nowych regulacji prawnych w branży zanim przepisy wejdą w życie (np. AI Act, DORA, EBA i innych), zwracają naszą uwagę na konieczność wprowadzania bieżących i przyszłych regulacji.
Miałem przyjemność współpracować z zespołem prawnym przy skomplikowanych, wielomiesięcznych negocjacjach nowych umów z największymi bankami, negocjacjach aneksów do istniejących umów do zrobienia „na wczoraj”, a także w innych skomplikowanych sprawach. Za każdym razem zespół zajmujący się umową miał doskonałą wiedzę dziedzinową, był w pełni zaangażowany w prowadzone negocjacje. Prowadziliśmy najpierw ustalenia strategiczne w zakresie kierunków negocjacji, a następnie dobrze rozumieliśmy się i uzupełnialiśmy w szczegółowych i wielowątkowych pracach nad umową.
Co najbardziej ceni Pan we współpracy z KWKR?
Najbardziej cenię wiedzę dziedzinową i prawną (zastosowania prawa w sektorze bankowym), dostępność, zaangażowanie i elastyczność w prowadzeniu negocjacji oraz umiejętność przekonywania do przyjęcia konkretnych rozwiązań, a przede wszystkim skuteczność w finalizacji negocjacji. Dużą przyjemność we współpracy tworzą dobre relacje interpersonalne między członkami naszych zespołów a prawnikami z kancelarii.