Rada Ministrów przyjęła „Politykę dla rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce od roku 2020”. Podjęta w grudniu ubiegłego roku uchwała została opublikowana 12 stycznia 2021 r. i jest dokumentem, który wspiera i uzupełnia inne, w tym Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju, Skoordynowany Plan Komisji Europejskiej dla rozwoju sztucznej inteligencji w Unii Europejskiej, a także prace organizacji międzynarodowych.
Polityka ma na celu wsparcie społeczeństwa, firm, przedstawicieli nauki oraz administracji publicznej w wykorzystaniu szans, jakie wiążą się z rozwojem sztucznej inteligencji, przy jednoczesnym poszanowaniu godności człowieka oraz zagwarantowaniu warunków do uczciwej konkurencji w rywalizacji na wysokim poziomie. Globalne regulacje standardów użycia AI coraz bliżej w Polsce.
Dokument opisuje działania, które Polska powinna wdrożyć, oraz cele, jakie powinna osiągnąć w perspektywie krótkoterminowej (do 2023 r.), średnioterminowej (do 2027 r.) i długoterminowej (po 2027 r.), a które mają służyć rozwojowi polskiego społeczeństwa, polskiej gospodarki i polskiej nauki w obszarze sztucznej inteligencji.
Cele i narzędzia zostały podzielone na sześć obszarów:
1) AI i społeczeństwo – działania ukierunkowane na uczynienie Polski jednym z większych beneficjentów gospodarki opartej na danych, a Polaków – społeczeństwem świadomym konieczności ciągłego podnoszenia wiedzy i umiejętności;
2) AI i innowacyjne firmy – działania, których celem jest wspieranie polskich przedsiębiorstw AI;
3) AI i nauka – wsparcie polskiego środowiska naukowego i badawczego w projektowaniu interdyscyplinarnych wyzwań lub rozwiązań w obszarze sztucznej inteligencji;
4) AI i edukacja – działania podejmowane od kształcenia podstawowego przez poziom ponadpodstawowy aż do poziomu uczelni – w szczególności programy kursów dla osób zagrożonych utratą pracy w wyniku rozwoju technologicznego i procesu automatyzacji;
5) AI i współpraca międzynarodowa – działania na rzecz wsparcia polskiego biznesu w zakresie sztucznej inteligencji oraz rozwój technologii AI na arenie międzynarodowej;
6) AI i sektor publiczny – wsparcie sektora publicznego w realizacji zamówień na rzecz AI, lepszej koordynacji działań oraz dalszym rozwoju programów takich jak GovTech Polska.
Dokument z założenia ma podlegać ewaluacji, co wynika ze stale rozwijającego się sektora nowoczesnych technologii, a w szczególności AI.
Pełna treść uchwały dostępna jest pod adresem: https://monitorpolski.gov.pl/M2021000002301.pdf
Zapraszamy do naszej kancelarii prawnej.