21.02.2025

Termin przetwarzania danych byłych klientów w świetle ostatniego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego

Alicja Łopacińska

NSA podtrzymał decyzję PUODO, stwierdzając, że przetwarzanie danych osobowych byłych klientów po zakończeniu umowy może odbywać się wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne do realizacji prawnie uzasadnionych interesów administratora danych, takich jak dochodzenie roszczeń. Sąd uznał jednak, że sama hipotetyczna możliwość przyszłych roszczeń nie może stanowić podstawy do długotrwałego przechowywania danych osobowych byłych klientów.

W uzasadnieniu wyroku NSA z 5 lutego br. podkreślił, że administrator powinien wykazać, że rzeczywiście istnieje realna potrzeba przechowywania danych, na przykład w związku z toczącymi się postępowaniami sądowymi lub roszczeniami zgłoszonymi w określonym czasie po zakończeniu umowy. Dodatkowo sąd wskazał, że administrator powinien określić konkretny okres przechowywania danych i wprowadzić odpowiednie mechanizmy kontrolne, aby dane nie były przetwarzane przez czas nieokreślony.

Sprawa dotyczyła skargi klienta, który po zakończeniu umowy najmu pojazdu dowiedział się, że firma, od której wynajmował samochód, nadal przechowuje jego dane osobowe, w tym imię, nazwisko, adres, numer telefonu oraz numery dowodu osobistego i prawa jazdy. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) nakazał firmie usunięcie tych danych, argumentując, że ich dalsze przetwarzanie po zakończeniu umowy z klientem nie jest uzasadnione.

PUODO uznał, że po zakończeniu umowy najmu nie istniały podstawy prawne do dalszego przetwarzania danych osobowych klienta. Organ podkreślił, że zgodnie z zasadą minimalizacji danych, administrator powinien przechowywać dane jedynie przez okres niezbędny do realizacji celów, dla których zostały one zebrane. Wskazano również, że ogólne powoływanie się na możliwość ewentualnych przyszłych roszczeń nie może stanowić wystarczającego uzasadnienia dla dalszego przechowywania danych. Firma w takim przypadku przetwarza dane osobowe wyłącznie „na zapas”, co w świetle przepisów RODO jest niedopuszczalne.

Firma odwołała się od tej decyzji, argumentując, że przechowywanie danych jest niezbędne w celu ewentualnego dochodzenia lub obrony przed roszczeniami związanymi z wynajmem samochodu. Wskazała, że nie może przewidzieć, kiedy pojawią się ewentualne spory z byłymi klientami, a przechowywanie danych pozwala na skuteczną obronę w przypadku roszczeń.

W mojej ocenie wydany przez NSA wyrok może stanowić ważny sygnał dla wszystkich firm przechowujących dane byłych klientów w celu ochrony swoich praw. Administratorzy danych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację pod kątem zgodności z tym orzeczeniem. Każda firma, która przetwarza dane osobowe, powinna jasno określić okresy przechowywania danych oraz uzasadnienie ich dalszego przetwarzania po zakończeniu współpracy z klientem. Termin dalszego przetwarzania tych danych musi wynikać z okoliczności danej relacji z klientem, a pomocne w jego ustaleniu mogą być okresy przedawnienia roszczeń.

W praktyce oznacza to konieczność aktualizacji wewnętrznych procedur, aby zapewnić, że dane są przechowywane tylko tak długo, jak jest to niezbędne do realizacji konkretnych, prawnie uzasadnionych celów. Takie podejście minimalizuje ryzyko naruszeń i potencjalnych sankcji ze strony organów państwowych.

W przypadku chęci skorzystania z naszego wsparcia przy weryfikacji i aktualizacji posiadanej dokumentacji RODO zapraszamy do kontaktu.

wyrok NSA z dn. 5.02.2025 r., sygn. akt III OSK 6553/21

[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl