Już 1 lipca 2022r. w Krakowie zacznie obowiązywać w pełni tzw. uchwała reklamowa. Oznacza to, że wszystkie podmioty prowadzące na terenie miasta działalność reklamową, które wzniosły swoje nośniki reklamowe przed tym dniem mają niewiele czasu na dostosowanie ich do nowych wymogów prawnych.
Nowy porządek reklamowy – szczegóły uchwały
W lutym 2020r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” popularnie zwaną uchwałą reklamową. Głównym celem jej przyjęcia było wyeliminowanie chaosu reklamowego poprzez ustalenie zasad i warunków sytuowania na terenie miasta nośników reklamowych, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Uchwała dzieli teren Krakowa na 3 Strefy, przy czym 3 Strefa została dodatkowo podzielona na 3 Podobszary. Ponadto wyodrębniono także tereny towarzyszące obiektom usług oraz ulice wlotowe. W każdym z tych obszarów obowiązują inne zasady prawne dotyczące sytuowania nośników reklamowych. Z tego względu każdy podmiot, prowadzący działalność reklamową, w pierwszej kolejności powinien ustalić, w której strefie lub podstrefie znajduje się nieruchomość, na której ta działalność jest prowadzana. W uchwale reklamowej ustalono katalog dopuszczalnych nośników reklamowych:
- bannery,
- billboardy o powierzchni 12 m² lub 18 m² słupy plakatowo-reklamowe (tzw. okrąglaki),
- panele reklamowe,
- murale reklamowe,
- wolnostojące tablice reklamowe lub wolnostojące urządzenia reklamowe o powierzchni ekspozycji reklamy mniejszej niż 5m2,
- inne tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe umieszczane na obiektach budowlanych,
- pylony,
- totemy,
- chorągwie,
Wprowadzenie powyższego katalogu oznacza, że tylko takie nośniki mogą być sytuowane na terenie Miasta Krakowa pod warunkiem, że spełniają one wymagania określone w uchwale reklamowej. Rozporządzenie wprowadza także liczne ograniczenia dotyczące sytuowania szyldów (czyli tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych informujących o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica lub urządzenie reklamowe się znajdują).
Chaos reklamowy zastąpiony przez chaos prawny
Co ciekawe, nowe przepisy znajdują zastosowanie nie tylko w przypadku obiektów wznoszonych po 1 lipca 2020 r., ale także do obiektów remontowanych lub przebudowywanych po wyżej wymienionej dacie. Tablice reklamowe oraz urządzenia reklamowe istniejące w dniu wejścia w życie uchwały należy dostosować do zakazów, zasad i warunków w terminie 24 miesięcy od dnia jej nowelizacji. Wyjątek stanowią obiekty małej architektury, istniejące w dniu wejścia w życie uchwały reklamowej.
Mimo, że cel wprowadzenia uchwały reklamowej należy ocenić jako istotny z perspektywy interesu publicznego i walorów wizerunkowych miasta, to jednak jej postanowienia są bardzo skomplikowane i niejasne. W konsekwencji powoduje to liczne wątpliwości prawne. Jednym z najistotniejszych problemów – z którymi nasza kancelaria spotykała się dotychczas w praktyce było zakwalifikowanie danej reklamy jako szyldu lub reklamy niebędącej szyldem. Rozstrzygnięcie tego problemu ma bardzo istotne znaczenie, ponieważ szyldy podlegają innym regulacjom niż pozostałe nośniki reklamowe, a błędna kwalifikacja może narazić podmioty na dotkliwe kary finansowe.
Ponadto wątpliwości budzą także przepisy regulujące zasady przystosowanie do nowych wymogów istniejących nośników. Ich stosowanie budzi liczne kontrowersje w szczególności w warunkach miejskich, gdzie nieruchomości mają niewielką powierzchnię, a na praktycznie każdej z nich znajduje się taki nośnik. Nowa uchwała reklamowa wymaga natomiast zachowania znaczących odległości np. między innymi wolnostojącymi tablicami reklamowymi lub urządzeniami reklamowymi, gdzie odległość ta wynosi co najmniej 100 m, a w ternie ulic wlotowych aż 500 m. ,
Wysokie kary pieniężne
Wprowadzenie nowych zasad sytuowania nośników reklamowych na terenie Miasta Krakowa ma bardzo duże znaczenie także z uwagi na konsekwencje, jakie spowoduje nieprzestrzeganie jej postanowień. Podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami, podlega karze pieniężnej. Jeżeli ustalenie takiego podmiotu nie jest możliwe, karę pieniężną wymierza się odpowiednio właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub posiadaczowi samoistnemu nieruchomości albo obiektu. budowlanego, na których umieszczono tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe. Wysokość kary pieniężnej stanowi iloczyn powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących do ekspozycji reklamy, uchwalonej przez radę gminy stawki części zmiennej opłaty reklamowej oraz stawki części stałej opłaty reklamowej (powiększanych 40-krotnie). Oznacza to, że w zależności od wielkości nośnika, kary te każdego dnia mogą sięgać od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy.
Interwencja TK nadzieją dla przedsiębiorców
Wprowadzenie nowych przepisów od początku wzbudzało wiele emocji; nie tylko wśród przedsiębiorców wynajmujących powierzchnie reklamowe, ale także wśród podmiotów reklamujących swoją działalność bezpośrednio na nieruchomości, na której ta działalność jest prowadzona. Szczególną wątpliwość budzi konieczność dostosowania do wymogów uchwały reklamowej nośników, które zostały umieszczone zgodnie z poprzednio obowiązującymi przepisami – w tym na podstawie pozwoleń na budowę oraz zgłoszeń do organu architektonicznego.
Obowiązek ten obciąża wielu przedsiębiorców dodatkowymi kosztami przebudowy lub nawet rozbiórki nośników. To właśnie między innymi ta kwestia została przedstawiona do analizy Trybunałowi Konstytucyjnemu; póki co jednak nadal brak rozstrzygnięcie tej sprawy. Oznacza to więc, że przedsiębiorcom na chwilę obecną nie pozostaje nic innego, jak tylko dostosować prowadzoną przez siebie działalność do wymogów uchwały reklamowej.
Chcesz pozostać na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!