Komisja Europejska zaprezentowała pierwszy projekt nowego pakietu połączonych ze sobą regulacji – Digital Services Act (Kodeks Usług Cyfrowych) i Digital Markets Act (Prawo o rynku usług cyfrowych) – normujących świadczenie usług w Internecie. UE wprowadza kolejne regulacje w tej materii.
Przepisy te będą dotyczyły wszystkich usług cyfrowych – od mediów społecznościowych po platformy e-commerce działające w UE. Jednym z nowych środków wprowadzanych przez Kodeks, będzie zobowiązanie nałożone przez UE wobec przedsiębiorstw posiadających duży udział w rynku, tzw. „strażników”, do udostępniania zgromadzonych danych konkurentom, uniemożliwiając im wstępne instalowanie aplikacji i dopuszczając konkurencyjne produkty na swoich platformach. Wśród strażników będzie kilka dużych firm technologicznych, w tym najprawdopodobniej przedstawiciele tzw. Wielkiej Piątki (Facebook, Google, Amazon, Apple, Microsoft).
Nowy projekt zakłada także większe wymagania względem zwalczania nielegalnych treści oraz dezinformacji w Internecie, wymuszając bardziej agresywne działania właścicieli platform, gdzie takie treści mogą być udostępniane.
Generalnie, nowe uregulowania mają w założeniu odpowiadać na pojawiające się coraz częściej postulaty większej kontroli nad działalnością gigantów technologicznych, a także zapewnić przestrzeganie prawa, w tym praw własności intelektualnej, przez innych pośredników internetowych i właścicieli platform.
Czytaj więcej: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-services-act-package
Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami.