Prowadzenie przedsiębiorstwa wiąże się z ryzykiem ekonomicznym. Wiedza na temat tego, jak ogłosić upadłość firmy, może okazać się przydatna, gdy spirala długów zaczyna narastać i nie ma perspektyw na poprawę. Ta sytuacja może wystąpić zarówno w przypadku dużych, jak i małych działalności gospodarczych. Dlatego warto wcześniej zainteresować się, jakie przesłanki muszą być spełnione, aby można było wnosić o upadłość przedsiębiorstwa.
Podstawa prawna dotycząca kwestii upadłości
By odpowiedzieć na pytanie, jak ogłosić upadłość firmy, trzeba najpierw przywołać akt prawny, w którym wyrażone są normy związane z tą tematyką. Jest nim Ustawa z dnia 28.02.2003 r. Prawo upadłościowe, która wskazuje m.in.:
- kto jest uprawniony do ogłoszenia upadłości,
- jakie są przesłanki niezbędne do ogłoszenia upadłości,
- jak przebiega proces upadłościowy,
- jakie są konsekwencje upadłości.
W dalszej części tekstu przedstawimy najważniejsze informacje związane z upadłością przedsiębiorstwa.
Jakie podmioty mogą starać się o ogłoszenie upadłości firmy?
Aby mieć prawo do zrealizowania tej operacji, należy spełniać pewne podstawowe przesłanki. Po pierwsze należy być przedsiębiorcą w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub funkcjonować jako:
- wspólnik osobowej spółki handlowej ponoszący odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem,
- wspólnik spółki partnerskiej,
- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Przesłanki niezbędne do ogłoszenia upadłości firmy
Podstawową przyczyną skłaniającą przedsiębiorcę do tego ruchu, jest niewypłacalność. Co rozumie się przez to pojęcie? Oznacza ono sytuację, w której dłużnik nie ma możliwości realizacji wymagalnych zobowiązań pieniężnych przez czas przekraczający trzy miesiące. Okres ten zaczyna swój bieg w momencie, gdy pierwsza z nieopłaconych należności uzyskała wymagalność. Powyższa zasada wyklucza przypadki tzw. niewypłacalności bieżącej, która może się zdarzyć w trakcie normalnego funkcjonowania firmy. Wniosek do sądu w tej sprawie może być oddalony także wtedy, gdy łączna kwota niezapłaconych zobowiązań jest mniejsza lub równa 10% wartości przedsiębiorstwa dłużnika.
Jaka jest inna sytuacja, kiedy można ogłosić upadłość firmy? Zachodzi ona, gdy należności przekraczają wartość majątku przedsiębiorstwa, a ten stan trwa dłużej niż 24 miesiące. Wskazany kazus dotyczy jednak jedynie osób prawnych i jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, ale posiadającymi osobowość prawną.
W jaki sposób i gdzie złożyć wniosek?
Jak ogłosić upadłość firmy, aby cała procedura została przeprowadzona prawidłowo? Należy złożyć wniosek do wydziału gospodarczego sądu rejonowego odpowiedniego dla danego przedsiębiorstwa. Prawo do skierowania takiego pisma ma zarówno sam dłużnik, jak i wierzyciele. Właściwie wypełniony wniosek powinien zawierać między innymi:
- najważniejsze dane przedsiębiorcy, m.in. imię i nazwisko oraz adres siedziby firmy,
- uzasadnienie wniosku,
- informację na temat tego, czy dłużnik jest spółką publiczną,
- niezbędne załączniki, np. aktualny wykaz majątku wraz ze sporządzoną wyceną jego poszczególnych składników.
Wnioskodawca ma 30 dni od czasu powstania niewypłacalności na złożenie pisma do sądu.
Sytuacja zatrudnionych w związku z upadkiem przedsiębiorstwa
Upadłość firmy a pracownicy – ten temat jest szczególnie interesujący dla obu stron stosunku pracy. W codziennych sytuacjach osoby na umowie o pracę są chronione przed nagłym zwolnieniem przez Kodeks Pracy. Co oznacza upadłość firmy dla pracowników – czy stracą oni zatrudnienie z dnia na dzień? Nie, cały czas obowiązuje obligatoryjny okres wypowiedzenia, który może ulec skróceniu. W przypadku, gdy pracodawca jednostronnie decyduje o rozwiązaniu umowy, to pracownikowi należy się odszkodowanie. Wynosi ono tyle, ile stracił na zmniejszeniu długości okresu wypowiedzenia. Jeśli jednak umowa została rozwiązana za porozumieniem stron, to o rekompensacie nie ma mowy.
Jakie konsekwencje niesie za sobą ogłoszenie upadłości?
Decyzja o złożeniu wniosku o upadłość jest ruchem, który może pomóc przedsiębiorcy stopniowo wyjść z kłopotów finansowych. Upadłość a długi, to temat, który wielu osobom prowadzącym działalność gospodarczą może wydawać się niejasny. Aby go lepiej zrozumieć, należy wiedzieć, czym skutkuje skierowanie wniosku o upadłość. W trakcie rozpatrywania sprawy przez sąd dłużnik ma obowiązek realizacji bieżących zobowiązań takich jak zapłaty składek ZUS. Jeśli sąd orzeknie, że postępowanie upadłościowe ma charakter likwidacyjny i ogłosi upadłość firmy, to majątek firmy pełni rolę masy upadłościowej spłacającej długi wobec wierzycieli. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej dłużnik może odpowiadać za tę spłatę swoim majątkiem prywatnym.
Podsumowanie
Ogłoszenie upadłości firmy jest trudną decyzją w życiu przedsiębiorcy. Niejednokrotnie to jednak jedyna szansa na uratowanie jego finansów. Aby cały proces został zrealizowany poprawnie, niezbędna jest specjalistyczna pomoc. Kancelaria prawna Michała Koniecznego i Marcina Wierzbickiego to zespół doświadczonych profesjonalistów, którzy zapewniają kompleksowe usługi prawne obejmujące prawo upadłościowe. Ich fachowe doradztwo będzie nieocenionym wsparciem także wtedy, gdy konieczna jest restrukturyzacja firmy – element oferty stanowi uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne będące korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców pragnących uniknąć bankructwa. Zapraszamy do skorzystania z usług kancelarii.
Zachęcamy również do lektury innych wpisów na naszym blogu, które poruszają takie interesujące tematy jak upadłość konsumencka członka zarządu.