Pod koniec czerwca zakończyły się trwające od marca negocjacje w sprawie regulacji kryptoaktywów. Jest to kolejny krok, który przybliża nas do jednolitego prawodawstwa dotyczącego kryptoaktywów na terenie całej UE. Rozporządzenie MiCA dotyczące rynku kryptoaktywów (ang. Market in crypto-assets MiCA) wprowadzi zasadnicze zmiany dla przedsiębiorców zajmujących się walutami kryptograficznymi.
Definicja działalności podmiotu na rynku kryptoaktywów w oparciu o MiCA
Sama działalność gospodarcza w charakterze wymiany kryptoaktywów na walutę fiat została zdefiniowana w art. 3 MiCA, oznacza ona zawieranie z osobami trzecimi umów kupna lub sprzedaży kryptoaktywów w walucie fiat będącej prawnym środkiem płatniczym, z użyciem kapitałów własnych. W myśl nowych przepisów prowadzenie działalności gospodarczej w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptowalut wymagać będzie zezwolenia.
Co powinien zawierać wniosek?
O niniejsze zezwolenie na dostarczanie usług w zakresie kryptowaktywów będą mogły wnioskować jedynie osoby prawne posiadające siedzibę statutową w państwie członkowskim Unii Europejskiej. Aby uzyskać zezwolenie na prowadzenie kantoru kryptowalut trzeba będzie złożyć do właściwego organu wniosek zawierający:
- nazwę, w tym nazwę prawną i każdą inną nazwę handlową, która ma być używana, identyfikator osoby prawnej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie, stronę internetową prowadzoną przez tego dostawcę oraz jego adres fizyczny;
- status prawny dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie;
- statut spółki dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie;
- program działania określający rodzaje usług w zakresie kryptoaktywów, które dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ubiegający się o zezwolenie chce świadczyć, w tym miejsce i sposób świadczenia tych usług;
- opis ustaleń dotyczących zarządzania obowiązujących u dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie;
- w odniesieniu do wszystkich osób fizycznych wchodzących w skład organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie oraz w odniesieniu do wszystkich osób fizycznych, które bezpośrednio lub pośrednio posiadają co najmniej 20 % kapitału zakładowego lub praw głosu – dowód niekaralności za naruszenia przepisów krajowych w dziedzinie prawa handlowego, prawa dotyczącego niewypłacalności, prawa w zakresie usług finansowych, prawa w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy, przepisów antyterrorystycznych oraz obowiązków w zakresie odpowiedzialności zawodowej;
- potwierdzenie, że osoby fizyczne zaangażowane w prace organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającym się o zezwolenie kolektywnie posiadają wiedzę, umiejętności i doświadczenie wystarczające do zarządzania tym dostawcą oraz że osoby te są zobowiązane poświęcać wystarczająco dużo czasu na wykonywanie swoich obowiązków;
- opis mechanizmu kontroli wewnętrznej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie, jego procedury oceny ryzyka i planu ciągłości działania;
- opis – sporządzony językiem technicznym i nietechnicznych – systemów informatycznych i rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa stosowanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie;
- informacje potwierdzające, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ubiegający się o zezwolenie posiada zabezpieczenie ostrożnościowe zgodnie z rozporządzeniem;
- opis procedur stosowanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie w celu rozpatrywania skarg klientów;
- opis procedury wyodrębnienia kryptoaktywów i środków pieniężnych klienta;
- opis procedury i systemu wykrywania nadużyć na rynku;
- opis niedyskryminującej polityki handlowej, jeżeli dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ubiegający się o zezwolenie zamierza wymieniać kryptoaktywa na walutę fiat lub na inne kryptoaktywa.
Jak widać, samo sporządzenie wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie wymiany kryptowalut może stanowić nie lada problem. Po złożeniu wniosku właściwy organ będzie miał 25 dni na jego formalną ocenę, w tym czasie podmiot ubiegający się o zezwolenie może spodziewać się wezwania do usunięcia braków formalnych. Następnie w terminie 3 miesięcy organ dokonuje merytorycznej oceny wniosku i na jej podstawie wydaje stosowną decyzję.
Warto pamiętać, że zezwolenie może zostać cofnięte w kilku przypadkach m.in. nie skorzystania z zezwolenia w ciągu 18 miesięcy od jego uzyskania czy nieświadczenia usług w zakresie kryptoaktywów przez okres 9 miesięcy.
Co jeszcze zmienia rozporządzenie MiCA?
Poza powyższymi ogólnymi przesłankami MiCA przewiduje też zasady dotyczące konkretnie wymiany kryptowalut na waluty fiat. Po pierwsze dostawcy tych usług muszą ustanowić niedyskryminacyjną politykę handlową, w której wskazany zostanie, w szczególności, rodzaj klientów, z którymi mogą zawierać transakcje, oraz warunki, które muszą spełniać klienci. Po drugie konieczne stanie się publikowanie cen kryptoaktywów lub sposobu w jaki ceny są ustalane. Po trzecie realizacja zleceń wymiany będzie następować po cenie podanej w momencie ich otrzymania. Oznacza to, że zapis regulaminu dopuszczający zmianę kursu w trakcie transakcji stanie się nieważny. W końcu po czwarte, dostawcy zostaną zobowiązani do publikacji szczegółów zleceń i zawartych przez siebie transakcji, w tym wolumenów transakcji i cen transakcyjnych.
Nie są to oczywiście wszystkie wymagania, którymi objęci zostaną przedsiębiorcy zajmujący się kryptoaktywami, wspomnieć należy chociażby o wymogach ostrożnościowych czy procedurze rozpatrywania skarg. Z uwagi na mnogość nowych wymagań oraz ich zawiłość należy jak najwcześniej rozpocząć przygotowania do płynnego wejścia w nową regulacyjną rzeczywistość.