15.10.2020

Czy Google będzie zmuszony sprzedać Chrome?

Izabela Ustymenko

W związku z przygotowywanym pozwem antytrustowym przeciwko Google, Departament Sprawiedliwości USA jest obecnie na etapie determinowania jakie powinny być zastosowane środki dla przywrócenia równowagi na rynku. Jednym z rozważanych sposobów jest wymuszenie sprzedaży przeglądarki Chrome oraz części biznesu reklamowego.

Ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły, ale gdyby faktycznie takie lub zbliżone rozwiązania miały znaleźć zastosowanie oznaczałoby to rewolucję w Internecie. Na razie wiadomo tyle, że w ramach postępowania antytrustowego, Departament Sprawiedliwości i prokuratorzy generalni poszczególnych stanów prowadzą rozeznanie wśród rywali Google i innych podmiotów z branży o opinie na temat tego, jakie części swojego biznesu Google powinien wyodrębnić i sprzedać oraz jakie podmioty powinny być wykluczone z możliwości ich zakupu.

Chrome ma wśród przeglądarek największy udział w rynku w USA i od jakiegoś czasu znajduje się w centrum oskarżeń, że gigant wyszukiwania wykorzystuje swój dostęp do historii sieci użytkowników, aby wspomóc swoją działalność reklamową.
Kontrola Google nad technologią, na której opiera się reklama w Internecie, została zapoczątkowana przez zakupu firmy DoubleClick w 2007 r. Od tego czasu, Google pozyskał również dostęp do innych technologii reklamowych, w tym przez zakup AdMob, firmy zajmującej się reklamą mobilną; licytatora reklam Invite Media, a także AdMeld, tj. platformy dla kupujących reklamy. Te transakcje pomogły Google w stworzeniu zestawu technologii obejmujących każdy etap procesu kupowania i sprzedaży reklam wyświetlanych online.

Niezależnie, Departament Sprawiedliwości przygotowuje osobny pozew antymonopolowy zarzucający Google nadużywanie kontroli nad rynkiem wyszukiwania online. Oczekuje się, że pozew, który miałby być złożony w ciągu najbliższych tygodni, będzie się skupiał na sposobie, w jaki Google korzysta ze swojego mobilnego systemu operacyjnego Android, tak aby wzmocnić pozycję swojej flagowej wyszukiwarki.

[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl