12.10.2021

Istotne zmiany w prawie wekslowym – zmiana zasad wystawiania weksli przez konsumentów

Paulina Opiełka
Dawid Stalmach

24 września 2021 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1655). Ustawa ta zmienia między innymi redagowanie przez przedsiębiorców umów z konsumentami.

Nowe zmiany w Prawie wekslowym wprowadzają specyficzne rozwiązanie co do weksli wystawianych przez konsumentów. Zgodnie z brzmieniem dodanego art. 11a Prawa wekslowego weksel wręczony przedsiębiorcy w rozumieniu Kodeksu cywilnego powinien zawierać zastrzeżenie „nie na zlecenie” lub inne równoznaczne. Tyczy się to weksli wystawianych w celu spełnienia lub zabezpieczenia wierzytelności, która wynika z umowy zawartej z konsumentem.

Co się stanie, gdy przedsiębiorca przyjmie i przeniesie na inną osobę weksel, który nie zawiera podanego zastrzeżenia? W takim przypadku jest zobowiązany do naprawienia poniesionej przez wystawcę weksla szkody przez zapłatę weksla. Taka odpowiedzialność przedsiębiorcy względem konsumenta zaistnieje również, gdy weksel znajdzie się w posiadaniu innej osoby wbrew woli przedsiębiorcy.

 

Nowa regulacja wymusi zmianę stosowanych przez przedsiębiorców wzorów weksli oraz deklaracji wekslowych. Niedochowanie wymogów będzie groziło koniecznością pokrycia zobowiązania w miejsce konsumenta.

 

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Artykuł został przygotowany we współpracy z Fundacją Prawo dla technologii
[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl