Eksperci KWKR, Mikołaj Prochownik i Jarosław Straś, na łamach dzisiejszego wydania „Rzeczpospolitej” omawiają najnowsze zmiany w przepisach regulujących sektor telekomunikacji, które wynikają z implementacji Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej (EKŁE). Po niemal czterech latach prac legislacyjnych, nowe przepisy stopniowo wchodzą w życie, a pełne wdrożenie Prawa komunikacji elektronicznej (PKE) zaplanowane jest na listopad 2024 roku. Zmiany w istotny sposób wpłyną zarówno na przedsiębiorców telekomunikacyjnych, jak i na konsumentów. Zapraszamy do lektury artykułu naszych specjalistów.
Nowa ustawa – Prawo komunikacji elektronicznej przynosi szereg istotnych zmian, w tym konieczność modyfikacji dokumentacji abonenckiej. Zamiast upraszczania liczby dokumentów, wprowadzono dodatkowe, takie jak informacje przedumowne oraz zwięzłe podsumowanie warunków umownych. Celem jest jednak zapewnienie większej przejrzystości w relacjach konsumentów z operatorami. Te dokumenty pomóc mają również klientom porównywać oferty różnych dostawców i zrozumieć najważniejsze warunki umowy przed jej podpisaniem.
Kolejną znaczącą zmianą jest skrócenie maksymalnego okresu obowiązywania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych do 24 miesięcy, niezależnie od tego, czy umowa jest zawierana po raz pierwszy, czy po raz kolejny. Ma to na celu zwiększenie elastyczności i możliwości zmiany dostawcy usług przez konsumentów. Warto także zwrócić uwagę na zasady dotyczące wprowadzania zmian w warunkach umowy – w określonych sytuacjach dostawcy będą mogli modyfikować umowy jednostronnie, jednak abonenci zachowają prawo do ich wypowiedzenia.
Zmiany nie kończą się na relacjach z klientami. Nowe przepisy przewidują również surowsze zasady dla przedsiębiorców, w tym zmodyfikowane obowiązki w zakresie informowania abonentów o najkorzystniejszych ofertach (tzw. New Best Offer). Dodatkowo, PKE wprowadza narzędzia służące dyscyplinowaniu niesolidnych abonentów w postaci możliwości zawieszenia i rozwiązania umowy oraz nowe regulacje dotyczące zawierania umów w formule door-to-door, które teraz będą mogły być podpisywane wyłącznie po wcześniejszym umówieniu wizyty u konsumenta.
Jakie zmiany w umowach czekają konsumentów po wprowadzeniu PKE? Jakie jeszcze obowiązki nowa ustawa nakłada na przedsiębiorców telekomunikacyjnych? Co oznaczają nowe przepisy w zakresie odpowiedzialności za wcześniejsze rozwiązanie umowy?
Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w artykule autorstwa Mikołaja Prochownika i Jarosława Strasia.
Zapraszamy do lektury!