17.03.2021

Nowe instytucje obowiązane – nowelizacja ustawy AML

Michał Czuryło

Dnia 25 lutego 2021 roku Sejm przegłosował ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (dalej jako „Nowelizacja ustawy AML).

Nowa ustawa w istotny sposób rozszerza katalog instytucji obowiązanych, czyli podmiotów związanych nakazem stosowania środków określonych w przepisach. Zmodyfikowano również zakres nałożonych obowiązków. Będzie się to wiązało z koniecznością aktualizacji procedur, do wdrożenia których obliguje ustawa.

Nowe instytucje obowiązane

Obecnie do instytucji obowiązanych należą m. in. banki, fundusze inwestycyjne, pośrednicy w handlu nieruchomościami, ubezpieczyciele, doradcy podatkowi, notariusze. W niektórych przypadkach do katalogu należą także adwokaci i radcy prawni. Status instytucji obowiązanej wiąże się z szeregiem obowiązków określonych przez ustawę.

Instytucja obowiązana musi między innymi dokonać imiennego wskazania osoby odpowiedzialnej za wdrażanie obowiązków wynikających z ustawy. Jest też odpowiedzialna za weryfikację tożsamości klientów z którymi nawiązuje stosunki gospodarcze. Podmioty muszą stosować środki bezpieczeństwa finansowego w stosunku do niektórych kontrahentów. Do obowiązków należy także wdrożenie i stosowanie wewnętrznej procedury zapobiegania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu.

Nowości w katalogu podmiotów obowiązanych

Nowelizacja ustawy AML wprowadziła do katalogu instytucji obowiązanych nowe kategorie podmiotów. Zgodnie z nowym brzmieniem ustawy, instytucją obowiązaną będzie przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie usług polegających na:

  • sporządzaniu deklaracji,
  • prowadzeniu ksiąg podatkowych,
  • udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego,

niebędący innymi instytucjami obowiązanymi.

Jest to działalność z zakresu szeroko rozumianej księgowości i doradztwa podatkowego.

Obrót dziełami sztuki pod lupą

Kolejną nową kategorią instytucji obowiązanych będą przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu lub pośrednictwa w obrocie:

  • dziełami sztuki,
  • przedmiotami kolekcjonerskimi oraz antykami.

W tym przedsiębiorcy prowadzący działalność w formie galerii sztuki czy domu aukcyjnego lub z wykorzystaniem wolnego portu. Port rozumiany jest jako strefa lub pomieszczenie, w których towary są traktowane jako nieznajdujące się na obszarze celnym państw członkowskich lub państw trzecich, w tym z wykorzystaniem wolnego obszaru celnego.

Instytucją obowiązaną będzie także przedsiębiorca zajmujący się przechowywaniem dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków. Wspomniani wyżej przedsiębiorcy będą podlegać przepisom ustawy wyłącznie w odniesieniu do transakcji o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro. Bez względu na to, czy podmiot przeprowadza pojedynczą transakcję, czy kilka takich, które wydają się ze sobą powiązane.

Zmiana ta ma podłoże w ustaleniach Komisji Europejskiej. Wynikało z nich, że handel dziełami sztuki wykorzystywany był do prania pieniędzy.

Kiedy nowelizacja wejdzie w życie?

Ustawa została przekazana Prezydentowi i Marszałkowi Senatu. Zgodnie z art. 25, przepisy ustawy mają wejść w życie 14 dni od jej ogłoszenia. Istotna część przepisów wejdzie jednak w życie później. Przepisy dotyczące rozszerzenia katalogu instytucji obowiązanych mają wejść w życie po trzech miesiącach od ogłoszenia.

Z uwagi na szeroki zakres zmian wprowadzanych ustawą przedsiębiorcy nie powinni jednak zwlekać z przystąpieniem do realizacji nowych obowiązków. Zwłaszcza, że wdrożenie ustawy u podmiotu, który wcześniej jej nie stosował wymaga wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, opracowania obszernych procedur i przeszkolenia pracowników z ich stosowania.

 

Decyzje w sprawie ustawy można śledzić TUTAJ.

[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl