24.01.2025

Plany Państwowej Inspekcji Pracy na 2025 rok

Katarzyna Kanik

W 2025 roku Państwowa Inspekcja Pracy zamierza przeprowadzić szeroko zakrojone kontrole, koncentrując się na legalności zatrudnienia, przestrzeganiu prawa pracy oraz bezpieczeństwie pracy. Działania PIP mają obejmować zarówno rutynowe inspekcje, jak i kampanie prewencyjne, edukacyjne oraz kontrole ukierunkowane na szczególnie istotne obszary.

Weryfikacja legalności pracy

Jednym z obszarów działalności PIP w tym roku będzie sprawdzanie legalności powierzania i wykonywania pracy, zarówno przez obywateli polskich, jak i cudzoziemców. Szczególna uwaga ma być poświęcona przypadkom pracy „na czarno” oraz fałszywego deklarowania warunków zatrudnienia, takich jak zaniżanie wymiaru czasu pracy lub wynagrodzenia.

W sytuacjach, gdy kontrole będą dotyczyły dużych grup cudzoziemców, inspektorzy pracy współpracować mają ze Strażą Graniczną.

Kontrole agencji zatrudnienia i pracy tymczasowej

Inspektorzy pracy skontrolują agencje zatrudnienia oraz pracodawców użytkowników. Mają oni również zwracać uwagę na stosowanie w pracy tymczasowej zatrudnienia cywilnoprawnego (tj. na ujawnianie przypadków, w których powinna być zawarta umowa o pracę) oraz obchodzenie przepisów ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Weryfikowane mają być także praktyki outsourcingowe.

Nowe obszary kontroli

Oprócz standardowych działań w zakresie ochrony praw pracowniczych, takich jak nadzór nad wypłatą wynagrodzeń czy warunkami pracy, PIP planuje szczegółowe kontrole w następujących obszarach:

  • przestrzeganie przepisów dotyczących pracowniczych planów kapitałowych (PPK),
  • warunki pracy zdalnej,
  • temperatury w miejscu pracy,
  • działalność firm świadczących usługi za pośrednictwem platform cyfrowych,
  • przypadki mobbingu oraz ochrona sygnalistów,
  • równość wynagradzania kobiet i mężczyzn za tę samą pracę.

Jak się przygotować do kontroli?

Oto najważniejsze kroki, które warto podjąć w celu przygotowania do kontroli:

  • Audyt dokumentacji kadrowo-płacowej obejmujący kompleksową weryfikację zgodności dokumentacji zatrudnienia z przepisami prawa, w tym:
    • sprawdzenie poprawności umów pod względem warunków zatrudnienia,
    • rzetelność prowadzenia ewidencji czasu pracy,
    • kontrolę zgodności wypłat z umową i zasadami równego traktowania,
    • weryfikację prawidłowości umów i składek PPK.
  • Audyt struktury zatrudnienia i pracy zdalnej, w tym:
    • ocena ryzyka reklasyfikacji umów,
    • aktualizacja dokumentacji pracy zdalnej,
    • weryfikacja zgodności umów z charakterem świadczonej pracy.
  • Audyt legalności zatrudnienia cudzoziemców, obejmujący:
    • weryfikację zezwoleń na pracę i pobyt,
    • sprawdzenie zgodności wykonywanej pracy z dokumentami legalizacyjnymi,
    • ocenę umów z agencjami pracy tymczasowej pod kątem zgodności z przepisami.
[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl