14.07.2021

Polskie prawo restrukturyzacyjne – weryfikacja założeń po latach

Mariusz Purgał

Minęło już ponad pięć lat od wprowadzenia ustawy dotyczącej prawa restrukturyzacyjnego. W tym czasie zdążyliśmy wykorzystać nowe warunki i, wraz ze wzrostem naszego doświadczenia, z dystansem spojrzeć na uchwałę. Czy rzeczywiście nasze rodzime prawo restrukturyzacyjne jest skuteczne? Czy jest przyjazne przedsiębiorcom?

 

Najlepsi w Europie?

Polskie prawo restrukturyzacyjne, wprowadzone w 2015 roku, prezentuje się bardzo nowocześnie na tle innych europejskich państw.

Przewiduje 4,5 różnych postępowań, które można dopasować do konkretnych sytuacji i potrzeb dłużnika. Pół w tym wypadku pełni funkcję uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego i jest nieco zmienionym postępowaniem o zatwierdzenie układu.

Czas działa tutaj na naszą korzyść. W dużej mierze polskie przepisy restrukturyzacyjne stanowią już niejako implementację tzw. Dyrektywy Drugiej Szansy przed jej wejściem w życie. Mimo że wymagają jeszcze pewnego dostosowania, można powiedzieć, że mamy już ponad 5 lat doświadczeń w stosowaniu konkretnych rozwiązań prawnych. Podczas gdy niektóre Państwa Członkowskie dopiero zaczynają wdrażanie tego typu rozwiązań.

 

Na drugim miejscu Francja

Każde Państwo Członkowskie posiada przepisy restrukturyzacyjne w różnym zakresie. I polskie przepisy są jednymi z bardziej zaawansowanych, a także prawidłowo stosowanych.

Ciekawym rozwiązaniem jest również francuskie rekrutowanie sędziów do spraw restrukturyzacyjnych spośród przedsiębiorców. Aby oceniać i nadzorować skomplikowany proces restrukturyzacyjny, zaleca się we francuskim prawie posiadanie doświadczenia w prowadzeniu przedsiębiorstwa.

Polska ścieżka do zostania sędzią jest zupełnie inna. Nie wymaga jakiegokolwiek doświadczenia biznesowego, co może w pewnym stopniu utrudniać sprawne nadzorowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwa i pomocy w jego naprawie.

 

To, czego nauczyło nas doświadczenie

Oczywiście nie powinniśmy spoczywać na laurach. Inne Państwa Członkowskie będą w stanie szybko nadrobić straty, a u nas wciąż jest wiele zagadnień podlegających dyskusjom.

Doświadczenie w stosowaniu prawa restrukturyzacyjnego pokazuje, że jedną z ważniejszych kwestii jest rozwinięcie systemu pozyskiwania nowego finansowania przez przedsiębiorców w toku restrukturyzacji. Staranie się o finanse jest niezbędne do zapewnienia płynności finansowej dłużników w postępowaniu restrukturyzacyjnym. A utrudnienia organizacyjne i formalne mocno ograniczają możliwości działania przedsiębiorców.

Oprócz tego muszą zostać przedyskutowane i zmienione przepisy pozwalające m.in. instytucjom finansowym na szczególne uprzywilejowanie w toku restrukturyzacji. Bez takiej uprzywilejowanej pozycji nikt się nie zgodzi na zainwestowanie w przedsiębiorstwo w restrukturyzacji. Dlatego że niemal pewne jest to, że inwestycja w tym przypadku nie przyniesie żadnych korzyści.

Równie istotne staje się wdrożenie mechanizmów Early Warning Tools. Narzędzia wczesnego ostrzegania analizują ryzyka bankructwa. Są w stanie wykryć okoliczności związane z wysokim prawdopodobieństwem niewypłacalności dłużnika. Sygnalizują konieczność podjęcia koniecznych środków zaradczych, pomagając w ten sposób przejąć dłużnikowi większą kontrolę nad finansami.

 

Druga Szansa dla dłużników

Zwiększenie czy też udostępnienie możliwości poprawy finansowej to pierwszy krok do ulepszenia polskiego prawa restrukturyzacyjnego.

W naszym kraju trwają obecnie prace legislacyjne nad pełnym wdrożeniem Dyrektywy Drugiej Szansy. Polska notyfikowała Komisję Europejską o przedłużeniu terminu implementacji, więc spodziewamy się zmienionych przepisów nie później niż w 2022 roku.

Najważniejszym celem do spełnienia przez Dyrektywę Drugiej Szansy jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego. Drugą istotną sprawę stanowi wyeliminowanie przeszkód w korzystaniu z podstawowych swobód (przepływu kapitału i przedsiębiorczości), wynikających z różnic między krajowymi przepisami a postępowaniami dotyczącymi szeroko rozumianej restrukturyzacji.

Ta niekompletna harmonizacja powoduje niepewność i brak zaufania inwestorów zagranicznych. Dodatkowo taka sytuacja jeszcze bardziej utrudnia pozyskiwanie finansowania od podmiotów zagranicznych w przypadku problemów finansowych.

Z perspektywy Polski jednym z ważniejszych elementów Dyrektywy będzie wdrożenie wspominanych wcześniej mechanizmów wczesnego ostrzegania.

 

Polskie prawo restrukturyzacyjne przewiduje kilka rodzajów postępowań, które można dostosować do sytuacji konkretnego dłużnika. Dzięki temu zabiegowi ułatwia przedsiębiorcom wyjście z trudności finansowych. Warunkiem jest jednak odpowiednio wczesne wdrożenie restrukturyzacji i posiadanie realnego pomysłu na poprawę własnego biznesu, bo to właśnie stanowi podstawę sukcesu restrukturyzacji.

Artykuł został przygotowany we współpracy z Fundacją Prawo dla technologii
[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl