13.02.2024

Praktyka Amazona była krzywdząca dla klientów. Katarzyna Kanik na łamach DGP o reakcji UOKiK

Bogdan Setlak

Firmy zapewniające w Internecie usługi subskrypcji (na przykład serwisy streamingowe), w przypadku planowanych podwyżek cenowych, muszą poinformować użytkownika opłacającego subskrypcję o nadchodzących zmianach. To jednak nie wszystko. Ich zadaniem jest także zapewnić możliwość akceptacji nowej ceny usługi w klarowny sposób. W ostatnim czasie nad działaniami Amazon Prime i Amazon Video pochylił się UOKiK. Nad wnioskami płynącymi z przeprowadzonej kontroli na łamach Dziennika Gazety Prawnej pochyliła się associate naszej kancelarii Katarzyna Kanik.  

Zdaniem Prezesa UOKiK część praktyk była krzywdząca dla klientów. Organ uznał, że nie uwzględniały i nie zabezpieczały one w wystarczający sposób interesów konsumentów jako słabszej strony umowy. Efektem zaś było kształtowanie stosunku zobowiązaniowego w sposób nierównorzędny i rażąco niekorzystny dla konsumenta. 

Nowe istotne warunki umowy – a w szczególności nowa, wyższa cena – mogą być wprowadzone od kolejnego okresu subskrypcyjnego, jednak konsument musi uprzednio wyrazić na ten fakt zgodę. Niedopuszczalne jest w związku z tym automatyczne pobieranie opłat według nowowprowadzonego cennika w formie zablokowania środków z podpiętej do konta użytkownika karty płatniczej. 

Branżowy gigant dostosował się do wytycznych UOKiK, ale dla przedsiębiorców płyną w związku z tą sprawą ważne i wyraźne wnioski. Więcej na ich temat można przeczytać w dzisiejszym Dzienniku Gazecie Prawnej.  

Zachęcamy do lektury!  

[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl