Firmy zapewniające w Internecie usługi subskrypcji (na przykład serwisy streamingowe), w przypadku planowanych podwyżek cenowych, muszą poinformować użytkownika opłacającego subskrypcję o nadchodzących zmianach. To jednak nie wszystko. Ich zadaniem jest także zapewnić możliwość akceptacji nowej ceny usługi w klarowny sposób. W ostatnim czasie nad działaniami Amazon Prime i Amazon Video pochylił się UOKiK. Nad wnioskami płynącymi z przeprowadzonej kontroli na łamach Dziennika Gazety Prawnej pochyliła się associate naszej kancelarii Katarzyna Kanik.
Zdaniem Prezesa UOKiK część praktyk była krzywdząca dla klientów. Organ uznał, że nie uwzględniały i nie zabezpieczały one w wystarczający sposób interesów konsumentów jako słabszej strony umowy. Efektem zaś było kształtowanie stosunku zobowiązaniowego w sposób nierównorzędny i rażąco niekorzystny dla konsumenta.
Nowe istotne warunki umowy – a w szczególności nowa, wyższa cena – mogą być wprowadzone od kolejnego okresu subskrypcyjnego, jednak konsument musi uprzednio wyrazić na ten fakt zgodę. Niedopuszczalne jest w związku z tym automatyczne pobieranie opłat według nowowprowadzonego cennika w formie zablokowania środków z podpiętej do konta użytkownika karty płatniczej.
Branżowy gigant dostosował się do wytycznych UOKiK, ale dla przedsiębiorców płyną w związku z tą sprawą ważne i wyraźne wnioski. Więcej na ich temat można przeczytać w dzisiejszym Dzienniku Gazecie Prawnej.
Zachęcamy do lektury!