27.07.2022

Rozporządzenie MiCA nakłada nowe obowiązki na kantory kryptowalut

Łukasz Wieczorek

Pod koniec czerwca zakończyły się trwające od marca negocjacje w sprawie regulacji kryptoaktywów. Jest to kolejny krok, który przybliża nas do jednolitego prawodawstwa dotyczącego kryptoaktywów na terenie całej UE. Rozporządzenie MiCA dotyczące rynku kryptoaktywów (ang. Market in crypto-assets MiCA) wprowadzi zasadnicze zmiany dla przedsiębiorców zajmujących się walutami kryptograficznymi.  

Definicja działalności podmiotu na rynku kryptoaktywów w oparciu o MiCA

Sama działalność gospodarcza w charakterze wymiany kryptoaktywów na walutę fiat została zdefiniowana w art. 3 MiCA, oznacza ona zawieranie z osobami trzecimi umów kupna lub sprzedaży kryptoaktywów w walucie fiat będącej prawnym środkiem płatniczym, z użyciem kapitałów własnych. W myśl nowych przepisów prowadzenie działalności gospodarczej w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptowalut wymagać będzie zezwolenia.

Co powinien zawierać wniosek?

O niniejsze zezwolenie na dostarczanie usług w zakresie kryptowaktywów będą mogły wnioskować jedynie osoby prawne posiadające siedzibę statutową w państwie członkowskim Unii Europejskiej. Aby uzyskać zezwolenie na prowadzenie kantoru kryptowalut trzeba będzie złożyć do właściwego organu wniosek zawierający:

  • nazwę, w tym nazwę prawną i każdą inną nazwę handlową, która ma być używana, identyfikator osoby prawnej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie, stronę internetową prowadzoną przez tego dostawcę oraz jego adres fizyczny;
  • status prawny dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie;
  • statut spółki dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie;
  • program działania określający rodzaje usług w zakresie kryptoaktywów, które dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ubiegający się o zezwolenie chce świadczyć, w tym miejsce i sposób świadczenia tych usług;
  • opis ustaleń dotyczących zarządzania obowiązujących u dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie;
  • w odniesieniu do wszystkich osób fizycznych wchodzących w skład organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie oraz w odniesieniu do wszystkich osób fizycznych, które bezpośrednio lub pośrednio posiadają co najmniej 20 % kapitału zakładowego lub praw głosu – dowód niekaralności za naruszenia przepisów krajowych w dziedzinie prawa handlowego, prawa dotyczącego niewypłacalności, prawa w zakresie usług finansowych, prawa w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy, przepisów antyterrorystycznych oraz obowiązków w zakresie odpowiedzialności zawodowej;
  • potwierdzenie, że osoby fizyczne zaangażowane w prace organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającym się o zezwolenie kolektywnie posiadają wiedzę, umiejętności i doświadczenie wystarczające do zarządzania tym dostawcą oraz że osoby te są zobowiązane poświęcać wystarczająco dużo czasu na wykonywanie swoich obowiązków;
  • opis mechanizmu kontroli wewnętrznej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie, jego procedury oceny ryzyka i planu ciągłości działania;  
  • opis – sporządzony językiem technicznym i nietechnicznych – systemów informatycznych i rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa stosowanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie;
  • informacje potwierdzające, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ubiegający się o zezwolenie posiada zabezpieczenie ostrożnościowe zgodnie z rozporządzeniem;
  • opis procedur stosowanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów ubiegającego się o zezwolenie w celu rozpatrywania skarg klientów;
  • opis procedury wyodrębnienia kryptoaktywów i środków pieniężnych klienta;
  • opis procedury i systemu wykrywania nadużyć na rynku;
  • opis niedyskryminującej polityki handlowej, jeżeli dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ubiegający się o zezwolenie zamierza wymieniać kryptoaktywa na walutę fiat lub na inne kryptoaktywa.

Jak widać, samo sporządzenie wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie wymiany kryptowalut może stanowić nie lada problem. Po złożeniu wniosku właściwy organ będzie miał 25 dni na jego formalną ocenę, w tym czasie podmiot ubiegający się o zezwolenie może  spodziewać się wezwania do usunięcia braków formalnych. Następnie w terminie 3 miesięcy organ dokonuje merytorycznej oceny wniosku i na jej podstawie wydaje stosowną decyzję.  

Warto pamiętać, że zezwolenie może zostać cofnięte w kilku przypadkach m.in. nie skorzystania z zezwolenia w ciągu 18 miesięcy od jego uzyskania czy nieświadczenia usług w zakresie kryptoaktywów przez okres 9 miesięcy.  

Co jeszcze zmienia rozporządzenie MiCA?

Poza powyższymi ogólnymi przesłankami MiCA przewiduje też zasady dotyczące konkretnie wymiany kryptowalut na waluty fiat. Po pierwsze dostawcy tych usług muszą ustanowić niedyskryminacyjną politykę handlową, w której wskazany zostanie, w szczególności, rodzaj klientów, z którymi mogą zawierać transakcje, oraz warunki, które muszą spełniać klienci. Po drugie konieczne stanie się publikowanie cen kryptoaktywów lub sposobu w jaki ceny są ustalane. Po trzecie realizacja zleceń wymiany będzie następować po cenie podanej w momencie ich otrzymania. Oznacza to, że zapis regulaminu dopuszczający zmianę kursu w trakcie transakcji stanie się nieważny. W końcu po czwarte, dostawcy zostaną zobowiązani do publikacji szczegółów zleceń i zawartych przez siebie transakcji, w tym wolumenów transakcji i cen transakcyjnych.

Nie są to oczywiście wszystkie wymagania, którymi objęci zostaną przedsiębiorcy zajmujący się kryptoaktywami, wspomnieć należy chociażby o wymogach ostrożnościowych czy procedurze rozpatrywania skarg. Z uwagi na mnogość nowych wymagań oraz ich zawiłość należy jak najwcześniej rozpocząć przygotowania do płynnego wejścia w nową regulacyjną rzeczywistość.

[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl