Wchodzi w życie ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa
28 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa, która stanowi odpowiedź na straty spowodowane upowszechniającą się cyberprzestępczością. Co muszą wiedzieć dostawcy ICT?

Cel ustawy
Celem nowych przepisów jest podniesienie odporności systemów informacyjnych administracji publicznej i sektora prywatnego oraz skuteczniejsze zapobieganie i reagowanie na incydenty.
Organizacja systemu
W systemie uczestniczą m.in. Minister ds. Informatyzacji, Polskie Centrum Akredytacji, jednostki certyfikujące oraz dostawcy ICT, którzy mogą poddawać swoje produkty, usługi czy procesy ocenie zgodności w ramach programów certyfikacji.
Dobrowolność certyfikacji
Certyfikacja produktów ICT, usług ICT i procesów ICT jest dobrowolna, system nie nakłada obowiązków na podmioty nieuczestniczące ani nie tworzy barier wejścia na rynek.
Korzyści
Certyfikacja ma zapewnić dostawcom ICT lepszy dostęp do rozwiązań spełniających najwyższe standardy bezpieczeństwa, co zwiększa zaufanie klientów i ogranicza ryzyko strat związanych z cyberprzestępczością.
Rola Polskiego Centrum Akredytacji
PCA sprawuje nadzór nad jednostkami certyfikującymi oraz procesem akredytacji dostawców ICT, a za wydawanie certyfikatów o wysokim poziomie zaufania odpowiada minister ds. Informatyzacji.
Wpis powstał w ramach 76. wydania FinTech Insider. W formie graficznej można go znaleźć na naszym LinkedInie i Bazie wiedzy.