Od 25 września przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 50 osób będą musieli wdrożyć wewnętrzną procedurę ochrony sygnalistów. Ma ona zapewnić pracownikom możliwość zgłoszenia nieprawidłowości, takich jak korupcja, naruszenia danych osobowych czy naruszenia praw konsumentów. Na co powinni przygotować się przedsiębiorcy i co muszą zrobić przed wejściem w życie nowych przepisów? O tym na łamach Dziennika Gazety Prawnej piszą eksperci KWKR, Mariusz Purgał i Katarzyna Kanik.
Ustawa nakłada na przedsiębiorców cały szereg obowiązków. Muszą oni zapewnić bezpieczny i łatwo dostępny kanał zgłoszeń, np. platformę elektroniczną czy dedykowany adres e-mail. Procedury te muszą być skonsultowane z zakładową organizacją związkową lub przedstawicielami pracowników, a pracownicy muszą być o nich odpowiednio poinformowani.
Przedsiębiorcy muszą też prowadzić tajny rejestr zgłoszeń zawierający dane osobowe sygnalistów oraz informacje o podjętych działaniach. Dane te muszą być przechowywane przez trzy lata po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze.
Te z kolei po zgłoszeniu obejmują potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, jego weryfikację oraz powołanie zespołu do rozpoznania zgłoszenia. Pracodawca podejmuje odpowiednie kroki na podstawie raportu. Przedsiębiorcy muszą zapewnić ochronę sygnalistom przed działaniami odwetowymi i zachować poufność danych. Nieprzestrzeganie ustawy grozi sankcjami, w tym grzywnami, odpowiedzialnością cywilną i karną.
Jak wyglądają poszczególne kroki, które muszą podjąć przedsiębiorcy, aby wdrożyć procedury ochrony sygnalistów? Jakie jeszcze obowiązki nakłada na przedsiębiorców nowa ustawa? Czy podmiot zewnętrzny może być odpowiedzialny za przyjmowanie i weryfikację zgłoszeń w firmie? Na te i wiele innych pytań w swoim dużym tekście odpowiadają nasi eksperci, adwokat Mariusz Purgał i radca prawny Katarzyna Kanik.
Serdecznie zapraszamy do lektury!