Komisja Europejska pracuje nad transformacją cyfrową, która będzie korzystna zarówno dla przedsiębiorców jak i konsumentów. Zaproponowane w ramach Strategii jednolitego rynku cyfrowego zmiany, mają doprowadzić do tego by cała wspólnota objęła stanowisko światowego lidera w tej dziedzinie.
Jakie zmiany w przepisach powinni wziąć pod uwagę przedsiębiorcy?
Fundamentalnym celem transformacji jest stworzenie bezpiecznego jednolitego środowiska cyfrowego, umożlwiającego swobodny przepływ towarów, usług i kapitału w Unii Europejskiej. Na szczególną uwagę przedsiębiorców zasługuje zestaw dyrektyw, potocznie zwany „Nowym Ładem dla konsumentów” w skład, którego wchodzą:
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta – zwana potocznie Dyrektywą Omnibus,
- Dyrektywa (UE) 2019/770 ustanawiająca przepisy regulujące określone wymogi dotyczące umów, których przedmiotem jest dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych – zwana Dyrektywą Cyfrową,
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE – zwana również Dyrektywą Towarową.
W przypadku braku zgodnych z ich treścią przepisów krajowych lub braku implementacji dyrektywy jej przepisy stosowane są bezpośrednio w danym kraju. Obecny stan projektu ustawy wdrażającej Dyrektywę Omnibus oraz Dyrektyw Cyfrowej i Towarowej niebawem zostanie rozpatrzony w Sejmie. Z uwagi na trwający proces legislacyjny przedsiębiorcy (głównie podmioty świadczące usługi z zakresu e-commerce) powinni już teraz zapoznać więc zapoznać się z ich treścią, by uniknąć kosztownych konsekwencji.
Dyrektywa Omnibus – jakie zmiany wprowadza?
Zmienia szereg innych dyrektyw dotyczących w szczególności handlu elektronicznego. Podstawą do jej implementacji było m.in.: powszechnie panujące przekonanie, że produkty wprowadzone do obrotu na terenie państw członkowskich Europy Wschodniej i Środkowej, mają niższą jakość aniżeli produkty tych samych marek, dopuszczone do sprzedaży w zachodnich obszarach UE.
Dyrektywa Omnibus precyzuje także treść uchwały dotyczącej informowania konsumentów o zmianach o cen produktów; ma to zapobiegać ich zawyżaniu przez przedsiębiorców. A zatem w przypadku promocji/wyprzedaży – obok nowej ceny musi zostać umieszczona najniższa cena, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Ponadto niniejsze przepisy nakładają obowiązek informowania konsumenta o osobowości prawnej sprzedawcy na platformy typu marketplace. Dyrektywa Omnibus zakazuje również ukrywania komentarzy i opinii klientów.
Dyrektywa Cyfrowa – co obejmuje?
Tyczy się ochrony interesów konsumentów, którzy nie tylko dokonują płatności za towar lub usługę, lecz także udostępniają podmiotom swoje dane (w tym: osobowe oraz dane wytworzone i dostarczane w formie cyfrowej). Podmioty świadczące:
- usługi telekomunikacyjne OOT (Over-the-Top),
- usługi umożliwiające swobodne dzielenie się danymi użytkowników,
- usługi pozwalające przechowywanie danych w formie cyfrowej,
powinny w szczególności przygotować swoje biznesy na zaostrzenie przepisów unijnych. Ponadto przedsiębiorcy z branży e-commerce powinni wziąć pod uwagę, iż w przypadku braku możliwości usunięcia wad towaru w terminie określonym okresem gwarancji nie krótszym niż 2 lata, konsument zyskuje prawo do obniżki ceny albo alternatywnie – pełnego zwrotu kosztów.
Dyrektywa Towarowa – czego dotyczy?
Jak wskazuje sama nazwa dyrektywy, tyczy się ona wszelkiej sprzedaży towarów, zarówno w formie internetowej, fizycznej jak i jakiejkolwiek innej formie sprzedaży na odległość. To właśnie dyrektywa cyfrowa wprowadza wcześniej wspomniany minimalny 2-letni okres gwarancji, a także roczny okres ochronny podczas którego sprzedawca jest zobowiązany rozpatrzyć reklamacje na korzyść konsumenta, jeśli przedstawione dowody są wystarczające.
Kto będzie weryfikował przepisy i jak wysokie kary mogą zapłacić przedsiębiorcy?
Za kontrolę oraz nakładanie kar pieniężnych wobec podmiotów, które po uchwaleniu „Nowego Ładu dla Konsumentów” nie będą stosowały się do przepisów, będą odpowiadać zarówno Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak i Inspekcja Handlowa. Przedsiębiorcy mogą zapłacić nawet 20 tys. złotych kary za złamanie przepisów Dyrektywy Omnibus. Ponadto, jeśli do ich naruszenia doszło 3-krotnie, kara finansowa może sięgnąć 40 tys. złotych.
Nowe regulacje prawne są znaczącym krokiem ku stworzeniu sprzyjającego, przejrzystego i bezpiecznego środowiska handlu internetowego w krajach Unii Europejskiej. Warto jednak skorzystać z fachowej pomocy prawnej w przypadku problemów z dostosowaniem swoich usług do wymogów dyrektyw. Nasi specjaliści dokonają rzetelnego audytu zgodności pracy firmy z nowymi przepisami. Zapraszamy do kontaktu!