Dzisiaj, 14 czerwca, Sejm uchwalił projekt ustawy o ochronie sygnalistów, uwzględniając zgłoszone poprawki Senatu. W ciągu najbliższych dni ustawa o sygnalistach zostanie przedłożona Prezydentowi do podpisu i zgodnie z jej założeniami – zacznie obowiązywać w ciągu trzech miesięcy od dnia ogłoszenia. Na wdrożenie nowych obowiązków zostało zatem niewiele czasu, biorąc pod uwagę zupełnie nowe wymogi wobec pracodawców.
Ostatecznie zrezygnowano z kontrowersyjnego postanowienia, na mocy którego ochrona przysługiwała sygnalistom również w związku ze zgłoszeniem naruszeń dot. prawa pracy.
Kogo obowiązuje ustawa o sygnalistach?
Sygnalizujemy, że nowy projekt ustawy znacznie rozszerza krąg pracodawców, którzy zobowiązani będą wdrożyć wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych – obejmuje pracodawców zatrudniających już 50 pracowników (także na umowach cywilnoprawnych i kontraktach B2B).
Jakie obowiązki nałożone zostały na pracodawców?
Na pracodawców spełniających ww. kryterium zatrudnienia nałożony został przede wszystkim obowiązek opracowania i wdrożenia wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. W ramach wdrożonych procedur konieczne jest m.in. ustanowienie kanału zgłoszeń wewnętrznych oraz prowadzenie rejestru takich zgłoszeń, jak również dopełnienie obowiązków informacyjnych wobec sygnalisty. Ponadto pracodawca ma obowiązek zapewnienia sygnaliście ochrony przed działaniami odwetowymi oraz zagwarantowania poufności danych sygnalisty oraz danych zawartych w zgłoszeniu.
To ostatni moment dla pracodawców, by rozpocząć przygotowywanie niezbędnych dokumentów, wymaganych ustawą o ochronie sygnalistów. Należy jednak podkreślić, że opracowanie jedynie wewnętrznej procedury zgłoszeń jest niewystarczające – konieczne będzie uregulowanie również kwestii związanych m.in. z przedstawicielstwem pracowników (ustawa wymaga konsultacji przed przyjęciem wewnętrznej procedury) czy dostosowaniem dokumentacji wewnętrznych, w tym RODO.