1 stycznia 2021 roku wejdzie w życie nowa ustawa Pzp z dnia 11 września 2019, zastępując tym samym poprzednią z 29 stycznia 2004 roku. Sprawdziliśmy, co przesądziło o przeprowadzeniu tak głębokiej zmiany.
Zasadność nowej ustawy
Jak można przeczytać w uzasadnieniu projektu: „Celem opracowania nowej ustawy jest wprowadzenie nowych rozwiązań opartych na maksymalnej efektywności i przejrzystości udzielanych zamówień publicznych, uwzględniających jednocześnie rolę zamówień publicznych w kształtowaniu polityki państwa oraz potrzebę wsparcia rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, a także innowacyjnych, nowoczesnych produktów i usług. Konieczne stało się również zwiększenie przejrzystości i spójności regulacji w zakresie zamówień publicznych”.
Kluczowe zmiany w ramach nowej ustawy Pzp
Po wejściu w życie nowej ustawy Pzp będziemy mieć do czynienia z odrębnymi zasadami dotyczącymi dwóch typów postępowań o udzielenie zamówienia klasycznego. Kryterium tejże typizacji będzie tu wartość zamówienia. Inne zasady będą odnosić się do zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, a inne do zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne.
Wchodząca od 1 stycznia 2021 roku nowa ustawa Pzp wprowadza nowe zasady udziału w postępowaniu istotne z punktu widzenia potencjalnego wykonawcy. Dotyczą one:
– spełniania warunków udziału w postępowaniu,
– podstaw wykluczenia z postępowania.
Na zamawiającego nakłada natomiast obowiązek przeprowadzenia analizy zanim dojdzie do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
W nowej ustawie pojawia się także nowe pojęcie – „zamówienia bagatelne”, które odnosi się do zamówień o wartości większej niż 50 tys. zł, ale mniejszej niż 130 tys. zł.
Poza tym ustawa daje m.in. możliwość pozasądowego rozwiązywania sporów.
Nowa ustawa ma 623 artykuły, co w porównaniu do liczy artykułów w obecnie obowiązującej (227 artykułów), może wskazywać na większe uszczegółowienie przepisów w przypadku ustawy, która dopiero wejdzie w życie.