17.12.2024

Koniec z nękaniem telefonami i SMS-ami? Ekspertka wyjaśnia nowe zasady!

Bogdan Setlak

W najnowszym tekście Elżbiety Rutkowskiej, który ukazał się w Dzienniku Gazecie Prawnej, ekspertka KWKR Anna Bartosiak, wskazuje jakie zmiany dla marketingu internetowego przyniosło Prawo komunikacji elektronicznej. Czy przeszliśmy rewolucję, której nikt nie zauważył, a którą wieszczyli niektórzy eksperci? Co dokładnie oznacza ją zmiany dla konsumentów i firm? Zapraszamy do lektury! 

Anna Bartosiak podkreśla, że nowe przepisy, choć nie zmieniają podstawowego wymogu uzyskania zgody na przesyłanie informacji marketingowych, eliminują niejasności wynikające z wcześniejszych regulacji. – Podstawowe wymogi prawne dotyczące elektronicznej komunikacji marketingowej prowadzonej w formie połączeń telefonicznych, SMS-ów albo e-maili pozostały niezmienione. Tak jak dotychczas konieczna jest zgoda odbiorcy. Zmieniły się tylko niuanse – wyjaśnia.

Jedną z ważnych zmian jest precyzyjne zapisanie zakazu korzystania z automatycznych systemów wywołujących bez zgody odbiorcy. W poprzednim stanie prawnym spójnik „i” w przepisach prowadził do różnorodnych interpretacji. – Spójnik w poprzedniej ustawie pozwalał na skrajną interpretację, według której oba warunki muszą być spełnione jednocześnie, by zgoda była wymagana. W praktyce oznaczało to możliwość obchodzenia wymogu uzyskania zgody – komentuje Anna Bartosiak, podkreślając, że zmiana jest istotna, gdyż zamyka potencjalną furtkę do obchodzenia wymogu uzyskania zgody.

Nasza ekspertka zwraca również uwagę na potrzebę rozdzielania zgód na poszczególne kanały komunikacji. – Klient powinien mieć możliwość nie tylko wyrażenia odrębnej zgody na każdy kanał komunikacji, lecz także odrębnego jej wycofania. To prokonsumencka i ostrożnościowa wykładnia tych przepisów – dodaje.

Ważnym elementem nowych regulacji są także wyższe kary za naruszenie przepisów. – Firmom, które nie stosują się do wymogów uzyskania zgody, grożą teraz dużo wyższe sankcje – do 3% przychodu lub nawet miliona złotych. To bardzo wysoka kara, która może wpłynąć na podejście rynku do przestrzegania nowych zasad – zaznacza nasza ekspertka.

Cały artykuł z komentarzem Anny Bartosiak można przeczytać we wtorkowym wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Zachęcamy do lektury!

[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.
Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v2. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

Administratorem Twoich danych osobowych jest
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Warszawa

Rondo ONZ 1,

00-124 Warszawa,

+48 12 3957161

kontakt@kwkr.pl